لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

واشنگتن پُست: تروریزم و افراط گرایی به صورت کامل در افغانستان شکست نخورد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست به خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان تمرکز کرده و نوشته است، ایالات متحده تلاش می‌کند به خاطر آورد که چرا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد و در دو دهه چه حاصل شد؟

روزنامه می‌نویسد، تلاش امریکا بدون شک پاسخ به حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بود و در نهایت مبارزه جهانی با تروریزم آغاز شد.

در ادامه آمده که برای امریکا، افغانستان طویل‌ترین جنگ تاریخش بود اما نخستین بار نبود که قدرت‌های جهان در خاک افغانستان جنگیدند.

واشنگتن پُست به جنگ بریتانیا در قرن ۱۹ و همچنان هجوم قشون سرخ در دهه ۸۰ میلادی قرن ۲۰ بر افغانستان اشاره کرده و از شکست‌های امپراطوری‌ها یاد آور شده است.

به باور روزنامه، ایالات متحده با عنوان مبارزه با تروریزم و افراط گرایی وارد جنگ در افغانستان شد، اما هیچ یک از این دو پدیده به صورت کامل شکست نخورد.

در اخیر مطلب می‌خوانیم که ایالات متحده برای ۲۰ سال تلاش کرد افغانستان را به یک نقطۀ حایل میان جهان اسلام و غرب مبدل کند، اما به نوشته واشنگتن پُست، این مردم افغانستان بودند که چی حالا و چی هم در گذشته بر آنها نتایج این جنگ‌ها تحمیل شده است.

  • لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز به در خواست کمک‌های بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان توجه کرده.

نشست این سازمان برای کمک رسانی به افغانستان دیروز (۲۲ سنبله) در ژنیو سویس برگزار شد.

به نوشتۀ روزنامه، نگرانی‌ها از بی‌ثباتی و مختل شدن تلاش‌های بشری در افغانستان افزایش یافته.

خشکسالی دوامدار هم از چالش‌های یاد شده که شاید زنده‌گی مردم را در افغانستان با خطر بیشتر روبرو کند و این‌کشور را به سوی قحطی سوق دهد.

میشل بشیلی رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار داده که مرحله تازه و خطرناک در افغانستان در راه است.

او از طالبان انتقاد کرده که حرف و عمل‌شان با هم تفاوت دارد. بشیلی همچنان گفته که گزارش‌های موثق در دست دارد که طالبان بازرسی‌های خانه به خانه را آغاز کرده اند تا مقام‌های پیشین و کسانی را که با نیرو‌ها و شرکت‌های امریکایی کار کرده اند، دریابند.

  • گاردین

روزنامه گاردین هم به وضعیت بشری در افغانستان تمرکز کرده.

به نوشتۀ روزنامه، با اضافه از ۱۸ میلیون تن که به کمک‌های فوری بشری نیاز دارند، باید امداد رسانی شود.

در ادامه آمده که با بیجا شدن مردم و نبود امنیت غذایی در افغانستان، خطری وجود دارد که برنامه‌های کمک رسانی به شدت آسیب بیند.

گاردین به نقل از دیوید میلیبند رئیس اجرائیه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نوشته که از کشور‌های جهان خواسته است تا کمک‌های بشری به افغانستان را افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که این کمک‌ها به زودی برای نیازمندان به افغانستان می‌رسند.

این کمیته حدود دو هزار کارمند در افغانستان دارد و می‌خواهد تا از امنیت کارمندانش به ویژه زنان و دختران افغان اطمینان حاصل شود.

XS
SM
MD
LG