لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

ملل متحد: باید اطمینان حاصل شود که دستاوردهای زنان در افغانستان از بین نمی‌رود


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل

سرمنشی سازمان ملل با تاکید بر حقوق زنان افغان گفته که باید اطمینان حاصل شود که دستاوردهای آنان از بین نمی‌رود.

پس از پایان کنفرانس سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان در ژنو، دبیرکل این سازمان بر تعهد خود در حمایت از حقوق زنان افغان تاکید کرد.

آنتونیو گوترش در صفحه توییتر خود نوشت که دختران و زنان افغان می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که دستاوردهای آنان از بین نمی‌رود.

آقای گوترش افزود: "باید اطمینان حاصل شود که دریچه امید بر روی زنان بسته نمی‌شود، زیرا دسترسی به خدمات اساسی از جمله آموزش برای این کشور و هر افغان مهم است."

سرمنشی سازمان ملل در حالی بر این موضوع تأکید کرده که کشورهای کمک‌کننده در کنفرانس گردآوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، کمک‌های خود را مشروط به عملکرد طالبان کردند.

خواست بیشتر این کشورها این بود که طالبان باید به وعده‌های خود در زمینۀ حقوق بشری بخصوص حقوق زنان عمل کنند.

امریکا، فرانسه، آلمان و جاپان، بزرگترین کمک‌کنندگان بشردوستانه به افغانستان، تأکید کردند که دختران افغان باید اجازه تحصیل و کار داشته باشند و طالبان باید به تعهدات خود برای ایجاد دولت همه شمول و دیگر وعده‌های شان عمل کنند.

بسیاری از زنان در افغانستان نیز خواهان حفظ حقوقشان هستند. آنها اخیراً در ولایت‌های مختلف از جمله کابل تظاهرات کردند که با خشونت طالبان نیز مواجه شدند.

مظاهره زنان در شهر کابل
مظاهره زنان در شهر کابل

با این حال، برخی از فعالان افغان هنوز به وعده‌های طالبان شک دارند و از آنها می‌خواهند که از حقوق و دستاوردهای زنان محافظت کنند.

رزما شیرزاد، فعال حقوق زنان به رادیو آزادی گفت: "آنها باید به زنان حق بدهند، به آنها سهمی در کابینه بدهند، اما فکر نمی‌کنم آنها این کار را انجام دهند، زیرا ذهن آنها بسیار تاریک است. وقتی با آنها صحبت می‌کنم، یک چیز می‌گویند، زنان باید در خانه بمانند، زن یک ملکه است. بر اساس شرع باید در قانون نباشد، چون در این صورت قانون شکست می‌خورد."

طالبان متعهد به تضمین حقوق زنان در چارچوب اسلام هستند.

برخی دیگر از شهروندان افغانستان سخت‌گیری به طالبان را برای در کمک به افغانستان موثر می‌دانند.

کمال‌الدین سپاند باشنده کابل به رادیو آزادی گفت که طالبان باید به وعده‌های خود عمل کند تا علی‌رغم توزیع شفاف کمک‌ها، این روند متوقف نشود.

آقای سپاند می‌افزاید: "هیچ مدیریتی وجود ندارد، سیستم همه راکد است. حقوق زنان، تحصیلات، اشتغال، رسانه‌ها و آزادی یکی هم نیست، فقط به گفتار وجود دارد. طالبان در گفتار یک رقم، در قلب یک رقم و در عمل چیزی دیگری هستند."

اما طالبان از مدیریت همه جانبه این کمک‌ها اطمینان می‌دهند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رادیو آزادی می‌گوید: "اگر این کمک‌ها به شکل عادلانه و شفاف به افغان‌ها برسد یا بخشی از آن گرفته شود یا مستقیماً از راه‌های مشروع حمایت شود، در زندگی مردم افغانستان تغییر مثبتی ایجاد می‌کند و افغان‌ها از این اقدام استقبال می‌کنند. "

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، پیش از کنفرانس سازمان ملل متحد در ژنو، گفته بود که معتقد است رهبران طالبان درک کرده‌اند که جامعه بین‌المللی بر حقوق زنان در افغانستان تأکید دارد و همچنین می‌خواهد از عملکرد بنیادهای خیریه اطمینان حاصل کند.

XS
SM
MD
LG