لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

بلومبرگ: شرکت کام‌ایر بجای خبرنگاران، همکارانش را انتقال داده است


طیاره شرکت هوایی کام ایر
طیاره شرکت هوایی کام ایر

نهاد‌های حمایت از حقوق خبرنگاران در افغانستان آن عمل شرکت هوایی کام ایر را محکوم می‌کنند که با استفاده از نام خبرنگار خانواده و همکاران این شرکت را به بیرون از افغانستان انتقال داده است.

رسانه بلومبرگ در ۲۵ سپتمبر به نقل از برخی مقامات امریکایی و کسانی‌که مخارج انتقال خبرنگاران افغان را پرداخته بودند خبر داده که آنها می‌خواستند ۱۸۸ خبرنگار را که زندگی‌شان با خطر مواجه بود از کابل به ابوظبی انتقال بدهند.

اما منبع نوشته است شرکت هوایی کام ایر به جای این خبرنگاران همکاران این شرکت را که ۱۵۵ نفر بودند انتقال داده است.

حالا این خبر واکنش خبرنگاران و نهاد‌های حامی آنها را برانگیخته است.

بنیاد حمایت از رسانه‌های آزاد این عمل کام ایر را تجاوز بر حقوق خبرنگاران و جرم می‌داند.

نصیر احمد نوری مسئول بخش عدالت خواهی این نهاد روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از طالبان خواست تا جعلکاران را شناسایی کند: "این عمل حقوق خبرنگاران را متضرر ساخته است و از نام خبرنگاران استفاده شده است حالا حکومت امارت باید در قبال این مسئله خاموش نباشد و با آنها که هویت افراد را دزدی می‌کنند برخورد جدی کند."

در عین حال خانه ملی خبرنگاران افغانستان نیز این عمل شرکت هوایی کام ایر را جفا و خیانت در برابر خبرنگاران می‌داند.

در یک اعلامیه این نهاد به شمول طالبان از ادارات بین‌المللی حمایت از خبرنگاران خواسته شده این قضیه بصورت همه جانبه بررسی شود.

این عمل کام ایر خبرنگاران را مایوس ساخته است. آنان می‌گویند در این اواخر نهاد‌های مختلف با استفاده از نام خبرنگار در پروسه انتقال افغان‌ها مداخله می‌کنند.

اکمل ظاهر یکتن از این خبرنگاران در صحبت با رادیو آزادی گفت کسانی‌که به نام خبرنگاران انتقال داده شده اند باید دوباره به کشور برگردانده شوند: "شرکت هوایی کام ایر جفای بزرگ در حق خبرنگاران کرده است بجای اینکه خبرنگاران را انتقال دهد اقارب و نزدیکان خود را انتقال داده است که این مسئله خیانت بزرگ در حق خبرنگاران است."

رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد نظر شرکت هوایی کام ایر را داشته باشد اما موفق نشد.

رادیو آزادی با طالبان هم تماس گرفت تا در این مورد نظر آنها را داشته باشد اما این گروه پاسخ نداد.

به اساس گزارش بلومبرگ این عمل کام ایر ادارات را که برای انتقال خبرنگاران امکانات مالی را در اختیار این شرکت قرار داده بود نیز نگران ساخته است.

هنوز هم نزدیکان و همکاران شرکت کام ایر در ابوظبی هستند و بر بنیاد گزارش بلومبرگ تا کنون در مورد سرنوشت آنان هیچ معلومات در دست نیست.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان شماری خبرنگاران که زندگی‌شان با تهدید مواجه بود از سوی ادارات‌شان و یا هم نهاد‌های بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها به بیرون از کشور انتقال داده شدند.

اما هنوز هم شماری زیادی خبرنگاران در افغانستان هستند.

XS
SM
MD
LG