لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

سازمان ملل: طالبان تعهدات‌شان دربرابر زنان افغان را شکستانده اند


اعتراض زنان برای به دست آوردن حقوق‌شان در هرات
اعتراض زنان برای به دست آوردن حقوق‌شان در هرات

سرمنشی ملل متحد طالبان را متهم می‌کند که تعهدات خود در مورد زنان و دختران افغان را شکستانده‌اند، اما طالبان می‌گویند که یکی از ویژه گی‌های آنان ایستادگی به وعده‌های‌شان است.

سرمنشی ملل متحد طالبان را ملامت می‌کند که تعهدات خود در مورد زنان و دختران افغان را بجا نکرده است.

انتونیو گوترش می‌گوید که شکستاندن تعهدات با زنان و دختران افغان به معنای ازبین بردن آرزوهای آنان است.

گوترش گفت: "من نگران استم که تعهدات انجام شده ازسوی طالبان با زنان و دختران افغان زیرپا شده است، شکستاندن تعهد با زنان و دختران افغان سبب ازبین رفتن آرزوهای آنان می‌شود، از سال ۲۰۰۱ به این طرف ۳ میلیون دختر در مکاتب ثبت نام کرده‌اند و اوسط آموزش از شش به ده سال افزایش یافته است، زنان و دختران باید در محور توجه قرار داشته باشند، آموزش،کار دارای وقار و حقوق آنان٬ پیشرفت زندگی‌شان را مشخص می‌کند."

انتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد

این مقام بلند پایه ملل متحد می‌افزاید که این سازمان حقوق زنان را از نظر نیانداخته و این اداره هر روز با طالبان در این مورد گفتگو می‌کند.

آقای گوترش بر طالبان صدا کرده که به تعهدات‌شان در بخش زنان و دختران متعهد باشند و مسوولیت خود را در این بخش مطابق به قوانین بین‌المللی انجام دهند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در حال حاضر به شمول چند اداره محدود دیگر برای زنان اجازه کار داده نشده است.

در کنار آن به جز از ولایت‌های بلخ،کندز و سرپل در دیگر ولایت‌ها دختران اجازه رفتن بالاتر از صنف شش و حتی پوهنتون‌ها را ندارند.

این عملکرد طالبان واکنش‌های گسترده به سطح جهان را برانگیخته و حکومت آنان را به بی عدالتی در برابر بشر بخصوص حقوق زنان متهم کرده است.

اعتراض زنان افغان برای به دست آوردن حقوق‌شان در کابل
اعتراض زنان افغان برای به دست آوردن حقوق‌شان در کابل

اما طالبان می‌گویند که پس از ایجاد یک طرزالعمل بنیادی، برای زنان و دختران اجازه آموزش و کار داده می‌شود.

حکومت به رهبری طالبان درمورد اظهارات تازه سرمنشی ملل متحد می‌گوید که آنان در تمام بخش‌ها به تعهدات‌شان ایستاده اند.

بلال کریمی٬ عضو دفتر مطبوعاتی طالبان به رادیو آزادی گفت٬ آنان امیدوارند که جامعه جهانی مشکلات موجود در این زمینه را از راه گفتگوحل کند.

اما آقای کریمی این را نیز گفت که افغان‌هاحق دارند که درمورد ایجاد نظام‌شان خود تصمیم بگیرند: "نگرانی‌های دیگر کشورها و سازمان‌ها باید سبب این نشود که روابط ما و آنان را خدشه‌دار سازد که باز این نمی‌تواند برای افغان‌ها و جهان نتایج خوب داشته باشد."

در کابینه سرپرست طالبان برای هیچ یک از زنان کرسی داده نشده است، درحالی که سرمنشی ملل متحد می‌گوید که ۸۰ درصد بخش اقتصاد افغانستان به گونه غیررسمی در چرخش است که زنان در آن نقش مرکزی دارند.

به قول آقای گوترش، هیچ راهی وجود ندارد که اقتصاد و جامعه افغانی بدون سهم داشتن زنان به گونه بهتر فعال شود.

نمایشگاه محصولات زنان تجارت پیشه افغانستان
نمایشگاه محصولات زنان تجارت پیشه افغانستان

در نظام جمهوریت تعدادی از زنان با سرمایه‌گذاری‌های‌شان در بخش‌های کوچک و بزرگ توانسته بودند که به جز خود شان برای شماری از زنان دیگر زمینه کار را فراهم کنند تا جای که زنان دارای یک اتاق تجارت و صنایع بودند.

اما حالا از فعالیت‌های اقتصادی این زنان خبری نیست، سرمنشی ملل متحد درمورد جنبش اقتصادی افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده و گفته است که نیاز است راهی جستجو شود که اقتصاد افغانستان نفس تازه بگیرد و در کنار آن قوانین و اصول بین‌المللی هم متاثر نشود.

این که در مرحله جدید اقتصادی سهم زنان در چه حد و در کجا خواهد بود سوالی‌ست که جامعه جهانی در آرزوی جواب مثبت از سوی طالبان است و تا جای که تصمیم در این مورد را به معنای باز شدن راه برای مشروعیت آنان می‌داند.

XS
SM
MD
LG