لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

افزایش تحرکات نظامی در بخش کشمیر زیر اداره هند؛ در ۲ماه ۴۰تن کشته شده اند


سربازان شبه نظامی در منطقۀ کشمیر تحت کنترل هند.
سربازان شبه نظامی در منطقۀ کشمیر تحت کنترل هند.

با تسلط طالبان در افغانستان، تحرکات نظامی در منطقۀ کشمیر تحت کنترل هند افزایش یافته است.

در نتیجۀ درگیری‌ها در دو ماه اخیر حداقل ۴۰ تن در کشمیر کشته شده اند.

در حالی که نریندرا مودی، صدراعظم هند در هفتۀ جاری نگرانی‌هایش را در مورد طالبان با رهبران جهان شریک ساخت، نیروهای هند در منطقۀ کشمیر تحت ادارۀ این کشور، بر ضد گروه‌های اسلامگرا، حملات را افزایش داده اند.

به اساس گزارش خبرگزاری فرانسپرس، افزایش اخیر در حملات نیروهای هند بر شبه نظامیان اسلامگرا به خاطر آن صورت گرفته، که هند می‌ترسد با پیروزی اسلامگرایان در افغانستان، جنگجویان در کشمیر تحت اداره این کشور، جسورتر شوند.

کشمیر که اکثریت باشندگان آن مسلمان هستند در منطقه هیمالیا موقعیت دارد و با استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی بین این دوکشور تقسیم شد.

ایست بازرسی نیروهای امنیتی پاکستان دریک بزرگراه در جنوب کشمیر
ایست بازرسی نیروهای امنیتی پاکستان دریک بزرگراه در جنوب کشمیر

این دو همسایه دارای اسلحۀ اتمی هریک ادعای مالکیت کامل بر کشمیر را دارند و دوباره به خاطر هم جنگیده اند.

حملات نیروهای امنیتی هند در دوماه اخیر بر مخفیگاه‌های شبه نظامیان و مناطق نفوذ آنها در امتداد خط آتش بس بین هند و پاکستان، افزایش یافته است.

بعد از تصرف کابل توسط طالبان به تاریخ ۱۵اگست، حملات شورشیان در کشمیر نیز بر افراد ملکی و پولیس بیشتر شده و در نتیجۀ تیراندازی و درگیری‌ها در دو ماه اخیر حداقل ۴۰ تن کشته شده اند.

یک سرباز نظامی هندی در منطقۀ کشمیر تحت اداره این کشور.
یک سرباز نظامی هندی در منطقۀ کشمیر تحت اداره این کشور.

شبه نظامیان در کشمیر اقلیت ملکی هندو و سیکهـ ها را هدف قرار داده اند و در اثر گیری‌های مسلحانه در نزدیک خط آتش بس، عساکر هندی و شورشیان کشته شده اند.

شماری از ساکنان و مقامات امنیتی که از افشای نام‌هایشان خودداری کرده اند به خبرگزاری فرانسپرس گفته اند که هند با آنکه بطور آشکارا را در افزایش خشونت‌ها در کشمیر، تسلط طالبان را دخیل ندانسته، اما گزمه‌ها را در نزدیک سرحد با کشمیر تحت کنترل پاکستان افزایش یافته و برخی از پایگاه‌های اردو را نیز مستحکم‌تر ساخته است.

نریندرا مودی، صدراعظم هند اوایل هفته جاری در اجلاس گروه ۲۰ در شهر روم گفت، به تلاش‌های بین‌المللی نیاز است تا اطمینان حاصل شود که افغانستان به پناهگاه امن برای "افراط‌گرایی و تروریزم" تبدیل نمی‌شود.

آقای مودی همچنین نگرانی‌های هند را با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا مطرح کرده است.

نریندرا مودی در ماه سپتمبر، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت که نباید به هیچ کشور اجازه داده شود که از افغانستان"به حیث ابزار منافع خودخواهانه خود" استفاده کند.

نریندرا مودی، صدراعظم هند
نریندرا مودی، صدراعظم هند

ظاهراً آقای مودی به کشور همسایه پاکستان اشاره داشت که حامی اصلی طالبان در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی تلقی می‌شود.

با آنکه این‌بار پاکستان تا حال از به رسمیت شناختن حکومت جدید طالبان در افغانستان خودداری کرده، اما دهلی جدید رقیب سرسخت خود اسلام آباد را متهم می‌کند که از گروه‌های شبه‌نظامی لشکر طیبه و جیش محمد مستقر در پاکستان حمایت کرده، آنها را تحریک می‌کند.

به گفتۀ هند، این گروه‌های عامل بسیاری از حملات در کشمیر تحت کنترل این کشور هستند. پاکستان این ادعا را همواره رد کرده است.

هند از حامیان حکومت دست نشانده اتحاد شوروی سابق در کابل بود که در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط نیروهای مجاهدین سرنگون شد.

هند در سال ۲۰۰۱ میلادی به نیروهای تحت رهبری امریکا کمک کرد که طالبان را سرنگون سازند و دهلی جدید کمک کننده بزرگ حکومتی در افغانستان بود که توسط طالبان در ماه اگست، سرنگون شد.

XS
SM
MD
LG