لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

فعالیت رادیو سرحد در ولایت غور متوقف شد 


رادیو سرحد در ولایت غور
رادیو سرحد در ولایت غور

فعالیت "رادیو سرحد" از پُر شنونده‌ترین رادیوها در ولایت غور، متوقف شده.

مسئولان این رادیوی محلی یکی از دلیل‌های توقف نشرات این رادیو را نبود بودجه عنوان می‌کنند.

سیدمعروف سیدی،‌ مدیرمسئول "رادیو سرحد" در غور می‌گوید که آنان روزانه ۱۴ ساعت برای مردم برنامه‌های مختلف تهیه می‌کردند.

او در ادامه به رادیو آزادی گفت که پس از تسلط طالبان بر افغانستان دیگر نتوانستند که به فعالیت خود در غور ادامه دهند: "از امروز به بعد موج رادیو سرحد در ولایت غور خاموش است. ما نمی‌توانیم فعالیت کنیم. دلایل عمده عدم فعالیت ما نبود بودجه و تغییر شغل کارمندان ما است که اکثریت‌شان به کارهای شاق در شهرفیروزکوه مصروف اند و همچنان نبود برق هم یکی از دلایلی است که ما نتوانستیم به فعالیت خود ادامه بدهیم. حالا تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم."

رادیو سرحد حدود هفت سال پیش در شهرفیروزکوه به فعالیتش آغاز کرد.

این رادیوی محلی برنامه‌های مختلف آموزشی، دینی، فرهنگی، سیاسی، اخبار و موضوعات حقوق بشری را نشر می‌کرد.

به گفته مسئولان این رادیو، ۲۱ تن به شمول ۵ زن آنجا کار می‌کردند.

عبدالظاهر زاید از خبرنگاران رادیو سرحد ‌است. او به رادیو آزادی گفت که حالا وضعیت اقتصادی‌اش خوب نیست: "از وقتی که حکومت پیشین سقوط کرده و رژیم تغییر کرده، من هم شغل خود را از دست دادم. و به دلیل اینکه مشکلات اقتصادی نداشته باشم و اندکی از مشکلات اقتصادی من کم شود کار شاق می‌کنم و آمدم کنار جاده سیب می‌فروشم."

توقف فعالیت رادیو سرحد باعث شده تا شهروندان زیادی از کسب اطلاعات روزمره محروم شوند.

نشر یک برنامه از رادیو سرحد قبل از توقف فعالیتش
نشر یک برنامه از رادیو سرحد قبل از توقف فعالیتش

محمد یاسین آژند یکی از مخاطبان رادیو سرحد می‌گوید:" من وقتی شنیدم که نشرات رادیو سرحد متوقف شده خیلی متأثر شدم بخاطریکه تنها رادیوی که با محتوا بسیار عالی که هم برنامه‌های دینی خوبی داشت، اخبار خوبی داشت و هم برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی خوبی را کارمندان رادیو سرحد به مردم تقدیم می‌کردند. حالا نشراتش متوقف شده و من خیلی نگران این هستم که با بسته شدن رادیو سرحد صدای اکثریت مردم ولایت غور خاموش شده."

اکنون سه رادیوی محلی در غور باقیمانده.

مسئولان‌ این سه رادیو می‌گویند که پس از تسلط طالبان روزانه عمدتاً برنامه‌های دینی نشر می‌کنند.

مسئولان این رسانه‌ها نیز می‌گویند که وضعیت بدی مالی و تهدیدهای امنیتی از چالش‌های عمدۀ رسانه‌ها و خبرنگاران‌شان پس از سقوط دولت پیشین است.

تنها رادیو سرحد نیست که نشرات آن متوقف شده، رادیو عروج در فراه و رادیو دل‌ها ویژه بانوان در ولایت جوزجان نیز به تازگی از نشرات بازمانده اند.

مسئولان آن‌ها نیز مشکلات اقتصادی و تحولات اخیر را از دلایل توقف نشرات‌شان عنوان کردند.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان هم گفته که بیش از ۷۰ درصد از رسانه‌های این کشور تعطیل شده اند.

بر اساس گزارش این کمیته، در عین حال، تعداد زیادی از روزنامه نگاران یا از افغانستان فرار کرده و یا مخفی شده اند و این امر باعث شده است که فضای رسانه‌ای در کشور در پایین‌ترین سطح خود طی ۲۰ سال گذشته قرار گیرد.

اکنون معروف سیدی و دیگر مسئولان رسانه‌های محلی غور امیدوارند که نهاد‌های حامی خبرنگاران و حکومت طالبان چارۀ برای سرپا نگهداشتن این رسانه‌ها بسنجند؛ در غیر آن خطر آن وجود دارد که همه رسانه‌های محلی در آن ولایت از نشرات باز مانند.

XS
SM
MD
LG