لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

کارزار توییتری حمایت از آموزش دختران؛ «بگذارید دختران افغان آموزش ببینند»


آرشیف٬ یکی از مکتب‌های دختران در افغانستان
آرشیف٬ یکی از مکتب‌های دختران در افغانستان

کمپاین توییتری که در حمایت از آموزش دختران به راه افتاده‌ است.

زرقا یفتلی فعال حقوق زن٬ شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان و ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل از کاربران این هشتگ هستند.

آنان در نامه‌ای از طالبان٬ کشورهای گروه جی۲۰ و رهبران کشورهای مسلمان خواسته‌اند که در راستای اجازه آموزش به دختران افغانستان اقدام کنند.

گذشت بیش از یک ماه از حکومت به رهبری طالبان و بسته بودن در‌های مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ۶ نگرانی دختران و زنان را بیشتر کرده.

نگرانی از تکرار روزهای ۲۱ سال پیش و بازماندن دختران از آموزش.

آینده مبهم دانش‌آموزان دختر؛ باعث شده تا حالا این موضوع به حاشیه رانده شده را به یاد همه دهند.

زرقا یفتلی
زرقا یفتلی

زرقا یفتلی فعال حقوق زن؛ شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان و ملاله یوسفزی مدافع حقوق زن با بکار بردن هشتگ #LetAfghanGirlsLearn در یک نامه‌ خواست‌های مشخص را مطرح کرده‌اند.

نامه‌ی با سه خواست مشخص!

طالبان هرچه زودتر دختران را اجازه آموزش دهند؛ رهبران کشورهای جی۲۰ از طالبان بخواهند به دختران اجازه آموزش دهند و برای حمایت از آن بودجه فوری فراهم کنند و رهبران کشورهای مسلمان باید به طالبان روشن کنند که دین مانع رفتن دختران به مکتب نمی‌شود؛ از خواست‌های این نامه‌است.

تاکنون صدها هزار تن پای این نامه امضا کرده‌ و این هشتگ را گسترش داده‌اند.

با پیام‌های گونه‌گون اما خواست مشترک: «بگذارید دختران افغان آموزش ببینند.»

سمیرا حمیدی٬ مدافع حقوق زن و از کاربران این هشتک می‌گوید: "طالبان منحیث کسانی که کنترول افغانستان را به دست دارند باید به حقوق بشری افراد به خصوص دختران جوان در افغانستان احترام بگذارند و مکاتب دخترانه را باز کنند٬ به معلمین و دختران بعد از صنف ششم اجازه دهند که پس درس‌های خود را آغاز کنند و شرایط را از این بیشتر محدود‌تر؛ و آینده دختران افغان را تاریک‌تر نسازند."

ملاله یوسفزی٬ مدافع حقوق زن و برنده جایزه صلح نوبل نیز که در این نامه امضا کرده در توییترش نوشته: "زنان افغان برای خود صحبت می‌کنند و حق یادگیری خود را می‌خواهند. ما باید در کنار آنان بایستیم."

شهرزاد اکبر٬ رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در صفحه‌ی توییترش نوشته "ما نمی‌توانیم به عقب برویم زیرا طالبان دختران را از آموزش باز مانده‌است."

این کارزار در حالی به راه افتاده که با روی کار آمدن حکومت طالبان در ۲۴ اسد؛ که تنها به دختران تا صنف ششم اجازه بازگشت به مکتب داده شد.

دختران بالاتر از صنف‌ ۶ تا هنوز، به جز در کندز، بلخ و جوزجان، به مکتب نرفته‌اند.

طالبان اما می‌گویند که آنان هرگز نگفته‌اند دختران حق تعلیم ندارند.

بلال کریمی٬ عضو مطبوعاتی این گروه در پیام متنی به رادیو آزادی نوشته که روی طرحی کار می‌کنند تا دختران مطابق آن بتوانند آموزش فراگیرند.

او نوشته: "تلاش می‌شود ماحول تعلیمی آنان از لحاظ فزیکی و روانی مصوون باشد و مطابق اصول اسلامی عیار شود."

اما آن چه تاهنوز در ابهام قرار دارد این است که چه زمانی این طرح عملی خواهد شد.

در همین حال فعالان حقوق زن انتقاد می‌کنند که دختران افغان در دوران حکومت قبلی هم مطابق با اصول اسلامی مکتب و پوهنتون می‌رفتند و درس می‌خواندند.

XS
SM
MD
LG