لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

شکایت شماری از محصلان: دروازه‌های پوهنتون‌های دولتی به روی ما بسته اند


آرشیف، محصلین پوهنتون کابل
آرشیف، محصلین پوهنتون کابل

شماری از محصلان پوهنتون‌های دولتی می‌گویند که دروازه‌های پوهنتون‌ها به رویشان بسته اند.

مسعود شریفی، جوان ۲۲ ساله و نابینا و باشندهٔ ولایت کاپیسا است می‌گوید که با وجود این همه با سختی‌های فراون توانست به دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل راه یابد.

این جوان با استعداد اکنون از آیندهٔ‌ ناروشن‌اش نگران است و در صحبت با رادیو آزادی وضعیت کنونی و بسته‌شدن پوهنتون‌های دولتی را به مرگ جوانان تشبیه می‌کند و می‌گوید، تمام آرزوهایش یک روزه نقش بر آب شد.

آرشیف، یک پسر جوان در هنگام درس خواندن، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، یک پسر جوان در هنگام درس خواندن، عکس جنبه تزئینی دارد

آقای شریفی می‌گوید: "این که دانشگاه‌ها بسته اند و دانشجویان نمی‌توانند به پوهنتون یا دانشگاه بروند یک چالش بزرگ است و می‌تواند به یک دردسر بزرگ مبدل شود، بسیاری از جوانان مغزهای خوب ما که بالای شان از مالیه مردم سرمایه گذاری شد و فعلاً سلسه درس‌های که خواندیم از بین می‌رود، دو سال شد ما نمی توانیم درست به درس‌های خود رسیدگی بکنیم جامعه به سوی پیشرفت نمی‌رود که جوانان اش پیشرفت نداشته باشد."

ستاره دریا، دختری که از ولایت غزنی، مرکز فرهنگی تمدن اسلام به بخش جامعه شناسی پوهنتون تعلیم و تربیه کابل راه یافته است.

او که ۲۲ سال سن دارد و صنف سوم پوهنتون است، به رادیو آزادی می‌گوید، سقوط نظام و به انزوا راندن زنان و دختران به ویژه در بخش تحصیلی برایش آزار دهنده است.

او می‌گوید: "سقوط نظام ما را در گوشه خانه کشانده است من که همیشه در بیرون بودم در مجالس فرهنگی بودم در انجمن‌ها و سازمان‌ها شرکت می‌کردم اما حال وقتی آینده مبهم ما را تهدید می‌کند و طالبان می‌گویند که زنان طبق شریعت اسلام عمل کنند برایم آزار دهنده است."

با این حال این محصلان از حکومت طالبان می‌خواهند که زمینهٔ تحصیل را دوباره برایشان فراهم کند.

در همین حال برخی استادان پوهنتون‌ها كمبود بوىجه، تغییر در نصاب درسی وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی، کمبود استادان و ترس طالبان از تجمعات را از دلایل بسته بودن پوهنتون‌ها عنوان می‌کند.

شماری از استادان پوهنتون بامیان
شماری از استادان پوهنتون بامیان

ضیاالاسلام شیرانی، یکی از این استادان به رادیو آزادی گفت: "بخش مصارف مالی است که یک مشکل است و اگر ما مصرف لیلیه را در نظر بیگیریم اگر تنها از پوهنتون کابل باشد نزدیک به چهار هزار محصل هم از دختر و پسر در لیلیه است و اگر روزانه صد افغانی حساب کنیم چهار لک افغانی می‌شود و دیگر در پوهنزی های تعداد استادان کاهش یافته است."

با این حال گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان به علت کمبود بودجه توانایی بازگشایی پوهنتون‌های دولتی را ندارند.

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان با رد این گزارش‌ها به رادیو آزادی می‌گوید، برنامه‌هایی را برای بازگشایی پوهنتون‌های دولتی دارد که به زودی عملی خواهد شد.

بلال کریمی
بلال کریمی

آقای کریمی گفت: "نخیر ما این را نمی پذیرم و ما برای این کار برنامه منظم داریم زمانی که تکمیل شد روند آغاز خواهد شد و ادامه خواهد داشت و در بخش تعلیم و تربیه تلاش ها جریان دارد."

مسوولان وزارت مالیه به رادیو آزادی گفته اند که معاشات ماه‌های اسد و سنبله وزرات معارف و تحصیلات عالی را پرداخت کردند و معاشات ماه‌های سنبله و میزان این وزارت‌ها نیز پرداخت خواهد شد.

از آغاز حکومت طالبان تا اکنون پوهنتون‌های دولتی بسته مانده اند و محصلان در بی سرنوشتی به‌سر می‌برند و این که چه زمانی دوباره بازگشایی خواهد شد طالبان در این مورد چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG