لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

فعالان حقوق زن در کابل خواستار حق تحصیل و کار برای زنان افغانستان شدند


آرشیف- شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف- شماری از زنان معترض در کابل

سه روز از پایان کارزار جهانی ۱۶ روزۀ منع خشونت در برابر زنان می‌گذرد و اکنون نزدیک به سی و‌پنج فعال حقوق زن و اعضای موسسه "زنان افغان برای صلح و آزادی" با گرد آمدن در خانه‌ای در شهر کابل و با پخش قطعنامه‌‌ای خواست‌های‌شان را با جامعه جهانی و طالبان در میان گذاشتند.

آنها می‌گویند که ممانعت از آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان افغان نوعی از خشونت در برابر زنان است.

در قطعنامه پخش شده از سوی این زنان آمده است که باید هر چه زودتر مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان دانش آموز و آموزگاران زن باز شوند.

جمیله صافی، رئیس موسسه "زنان افغان برای صلح و آزادی" می‌گوید: "آموزش و تحصیل از حقوق شرعی زنان است. بی‌سوادی و محروم شدن زنان از تحصیل یکی از عوامل خشونت علیه زنان است. ما از طالبان می‌خواهیم که هر چه زودتر مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کند."

زنانی که در این نشست حضور داشتند تأکید می‌کنند که قطعنامۀ ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در باره زنان، صلح و ‌امنیت است و در آن بر تأمین حقوق زنان از سوی دولت‌ها تمرکز شده از سوی طالبان نیز عملی شود.

تورپیکی مهمند، معاون موسسه "زنان افغان برای صلح و آزادی" می‌گوید: "این یکی از اساسی‌ترین قطعنامه‌های بین‌المللی برای زنان است. امارت اسلامی نیز باید از تعهدات متذکره در این قطعنامه پاسداری نماید؛ ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که از تطبیق آن نظارت کند و زنان از همه موارد این قطعنامه جهانی محروم نمانند."

به باور این زنان افغان طالبان باید کمک‌های بشردوستانه را با سیاست مدغم نکنند و برای رسانیدن آن به نیازمندان، کمک کنند.

آنان از طالبان می‌خواهند که به زنان در مدیریت چگونگی رسانیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان سهم دهند.

گل جان قریشی فعال حقوق زن در این باره می‌گوید: "کمک‌های بشردوستانه را با سیاست مدغم نسازند و هر نوع سعی و تلاش به خرج دهند تا از وقوع تلفات انسانی و خشونت علیه زن در کشور جلوگیری به عمل آید، هم چنان حقوق زنان در کمک‌های بشر دوستانه تنها به صفت مستفید شوندگان نه بلکه در رهبری و مدیریت کمک‌های بشردوستانه نیز در نظر گرفته شود."

احمدالله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان
احمدالله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان

اما احمدالله وثیق معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که اجلاس شورای عالمان دینی که قرار است به زودی برگزار شود، عالمان در بارۀ حقوق زنان از دیدگاه اسلام دیدگاه‌های‌شان را ارائه خواهند کرد: ​"نشستی که برگزار می‌شود به منظور مسایلی که مربوط خانم‌ها و حکومتداری است و ما با آن مواجه می‌شویم از لحاظ شرعی بررسی و ارزیابی می‌شود و یک راه حل برای آنها جستجو می‌شود."

کارزار محو خشونت در برابر زنان کارزار جهانی است که هر سال از روز بیست و پنجم ماه نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان آغاز می‌شود و برای پانزده روز ادامه می‌یابد.

هدف از این کارزار مبارزه با خشونت علیه زنان و دادخواهی برای حقوق تساوی جنسیتی است.

امسال برای نخستین بار این مراسم زیر سایه حکومت طالبان در کابل برگزار شد.

پس از آعاز حاکمیت طالبان در افغانستان، تا کنون شماری از دختران و زنان اجازه آموزش، تحصیل و کار را ندارند.

XS
SM
MD
LG