لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

حکومت طالبان: در اردوی در حال تأسیس گروه 'استشهادی' را جابه‌جا می‌کنیم


د طالبانو بدري قطعه
د طالبانو بدري قطعه

شامل شدن گروه انتحاری "استشهادی" در اردوی در حال تأسیس حکومت طالبان.

حکومت طالبان می‌گوید که گروه انتحاری "استشهادی" تحت عنوان نیروهای ویژه در وزارت دفاع با تعداد مشخص تشکیل و برای عملیات‌های خاص استفاده خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان امروز دوشنبه «۱۳ جدی ۱۴۰۰» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، در اردوی جدید در حال ساخت، نیروهای نظامی پیشین جای خواهند داشت و در صورت نیاز زنان نیز شامل خواهند بود.

به گفته آقای مجاهد تمام برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل اردوی ملی جدید روی دست گرفته شده و در تمام قول اردوهای وزارت دفاع جریان دارد.

او می‌افزاید: "مجاهدان ما که در کندک‌های استشهادی استند نیز در اردو شامل اند، اما شامل نیروهای ویژه خواهند بود، همه در وزارت دفاع سازماندهی خواهند شد، این نیروها به تعداد خاص ایجاد خواهند شد و برای عملیات‌های ویژه استفاده خواهد شد."

مجاهد وویل، دا مهال د دفاع وزارت په ټولو قول اردو ګانو کې کار روان دی چې ملي پوځ جوړ کړي.
مجاهد وویل، دا مهال د دفاع وزارت په ټولو قول اردو ګانو کې کار روان دی چې ملي پوځ جوړ کړي.

آقای مجاهد در باره این عملیات‌های خاص جزئیات بیشتر نداد.

اما پیش از این مقام‌های محلی طالبان در بدخشان به رادیو آزادی از تشکیل کندک‌های استشهادی تحت نام لشکر منصوری خبر داده و گفته بودند، این کندک‌ها در ولایات شمال شرق به ویژه بدخشان برای تأمین امنیت مرزها با کشورهای همسایه ایجاد شده‌اند.

این در حالی است که اعضای خانواده‌های که در حملات مختلف انتحاری در نظام جمهوری پیشین برخی اعضای خانواده‌شان قربانی شده می‌گویند، هرگز خون قربانیان خود را نخواهند بخشید.

عبدالاحد سهاک باشنده کابل که چند سال پیش دو برادرش را در حمله انتحاری طالبان از دست داده به رادیو آزادی می‌گوید: "ما هیچگاه قاتلانی که دو برادر ما را به شهادت رساندند، نمی‌توانیم ببخشیم. کسانی که در ۲۰ سال گذشته در ریختن خون افراد بی‌گناهی چون اعضای خانواده ما نقش داشته اند، هرگز نباید در این صف‌ها جایگاهی داشته باشند."

په ۲۰۲۰ کال کې په ځانمرګي برید کې ټپي شوي کسان
په ۲۰۲۰ کال کې په ځانمرګي برید کې ټپي شوي کسان

عبدالاحد می‌گوید، یک برادرش ۱۶ سال پیش در حمله انتحاری در شهرنو کابل کشته شد و آنان حتی تکه‌های بدن او را نتوانستند پیدا کنند، چیزی‌که همواره سبب درد خانواده آنان است.

نثار احمد باشنده دیگر کابل به رادیو آزادی گفت، پدرش کارمند ستره محکمه بود که در حمله انتحاری پنج سال پیش بالای این اداره کشته شد.

نثار احمد می‌گوید: "پدرم که نامش نور محمد بود چهار سال و یازده ماه می‌شود که پس از حمله بر ستره محکمه شهید شد و شش عضو خانواده از او به جا مانده است."

نثار احمد اگر چه می‌گوید که مسؤلیت حمله یاد شده را گروه داعش به عهده گرفته بود، اما حکومت پیشین همواره تأکید می‌کرد که جنگ طالبان و نا امنی‌ها زمینه را برای رویدادهای دیگر تروریستی فراهم ساخته است، موضوعی که طالبان همواد آن را رد می‌کردند.

با آن‌که طالبان در مورد این اظهارت چیزی نگفته اند، اما در گذشته ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که در جنگ افراد از هر دو طرف کشته می‌شند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با این‌که از شمار دقیق اردوی در حال ساخت چیزی نگفت، اما پیش‌ از این برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که طالبان قصد دارند اردوی صد هزار نفری بسازند.

در همین حال چندی پیش قاری فصیح‌الدین لوی درستیز وزارت دفاع طالبان به تلویزیون الجزیره گفته بود که قصد دارند یک اردوی ۱۵۰ هزار نفری بسازند.

بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت دفاع و شورای امنیت ملی افغانستان قبل از سقوط حکومت به دست طالبان، افغانستان دارای حدود ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی و دفاعی بوده است.

ارشیف، د افغان مخکېني افغان پوځ یو شمېر سرتېري
ارشیف، د افغان مخکېني افغان پوځ یو شمېر سرتېري

در زمان حکومت جمهوری سلام، نیروهای امنیتی و دفاعی ملی میلیاردها دالر کمک مالی از جامعه جهانی دریافت کردند که بیشتر از سوی ایالات متحده تمویل می‌شد.

اما این ارتش با سقوط نظام جمهری اسلامی و حاکمیت طالبان در ۱۵م اگست از هم پاشید، شماری از نظامیان به خارج از کشور رفتند و شماری دیگر نیز که باقی‌ مانده‌اند، بی‌کار شده اند.

افسران پیشین اردوی ملی و پولیس ملی در گفتگو با رادیو آزادی از حکومت طالبان خواستند تا آنها را به کار خود بازگرداند.

XS
SM
MD
LG