لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

زنان پس از حاکمیت طالبان در ولایت غزنی در چه وضعیتی قرار دارند؟


افراد مسلح طالبان در ولایت غزنی
افراد مسلح طالبان در ولایت غزنی

دیدبان حقوق بشر به تازگی نتایج پژوهشی را منتشر کرده که از وضعیت زندگی زنان در ولایت غزنی حکایت می‌کند.

در این پژوهش با ده زن در ولایت غزنی که پیش از سقوط نظام به دست طالبان در آموزش، مراقبت‌های صحی، خدمات اجتماعی و بازرگانی کار کرده و دانشجویان، مصاحبه شده.

دیدبان حقوق بشر این پژوهش را با همکاری موسسه حقوق بشر در پوهنتون ایالتی سن خوزه امریکا انجام داده و گفته: "حکومت طالبان تأثیر مخربی بر زنان و دختران افغان داشته است."

در این پژوهش آمده که طالبان زندگی و هویت را از زنان سلب می‌کنند، آنچه که زنان در این تحقیق گفته اند، محدودیت‌های شدید، آزار و اذیت و ترس از سوی طالبان در ولایت غزنی اعمال شده است.

هیدر بار مسئول بخش زنان این سازمان می‌گوید، سیاست‌های طالبان به‌سرعت بسیاری از زنان و دختران را در خانه‌های‌شان زندانی کرده و کشور را از یکی از با ارزش‌ترین منابعش یعنی مهارت‌ها و استعدادهای زنان محروم کرده است.

هیدر بار مسئول زنان در دیدبان حقوق بشر
هیدر بار مسئول زنان در دیدبان حقوق بشر


خانم بار در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید: " چیزی که ما پیدا کردیم بسیار نگران کننده است وآنچه بیشتر زنان از آن رنج می‌برند، بحران مالی است، افزایش قیمت غذا و حمل و نقل. با تمام زنانی که ما مصاحبه کردیم معاش خود را از دست داده بودند، کسانی که قبلاً شاغل بودند اما حالا بیکار استند و کسانی هم که هنوز کار می‌کنند، تاکنون معاش دریافت نکرده اند و نگران تامین مخارج خانواده‌های‌شان استند."

غزنی در ۱۲ اگست یعنی سه روز پیش از کابل سقوط کرد. از زمان سقوط این ولایت مانند دیگر بخش‌هایی افغانستان، بر زنان محدودیت‌های گسترده‌یی در بخش آموزش، کار و حتی بیرون شدن از خانه از سوی طالبان وضع شده است.

یکی از زنان مصاحبه شونده در این پژوهش که در حکومت پیشین کارمند بود، گفته که "آینده تاریک به نظر می‌رسد. من آرزوهای زیادی داشتم، می‌خواستم به تحصیل و کار ادامه دهم. به این فکر می‌کردم که ماستری بخوانم. اما در حال حاضر، آن‌ها [طالبان] حتی به دختران اجازه نمی‌دهند که مکتب را تمام کنند."

بیشتر مصاحبه شوندگان به پیامدهای جدی سلامت روانی از زمان تسلط طالبان، از جمله ترس، اضطراب، ناامیدی، بی‌خوابی، و احساس عمیق از دست دادن و درماندگی اشاره کردند.

بیشتر این زنان تنها نا آوران خانواده‌های‌شان بودند.

طالبان اما این گزارش دیدبان حقوق بشر را رد کرده و پروپاگندا می‌دانند و می‌گویند حکومت آنان بر حفظ حقوق تمام شهروندان‌ متعهد است.

بلال کریمی سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید: "این گزارش را ما جدی رد می‌کنیم، تمام موادش تکراری و پروپاگندا آمیز می‌باشد. امارت اسلامی به تمام حقوق اتباع خویش متعهد است و این را مسئولیت خود می‌داند که تمام حقوق محفوظ بماند و بعد از آمدن امارت اسلامی تمام حقوق شهورندان چه طفل باشد، زن باشد و مرد باشد، محفوظ است."

دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته، به حقوق بشر بخصوص زنان و دختران احترام بگذارند و برابری جنسیتی را مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر تضمین کنند.

این سازمان همچنان از سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی خواسته تا طالبان را برای انجام تعهدات بین‌المللی حقوق بشر تحت فشار قرار دهند و برای حل بحران انسانی با اولویت دادن به حقوق زنان و دختران تلاش کنند.

روز دوشنبه نیز گروه متشکل از ۳۶ متخصص حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک اعلامیه گفتند که عمیقاً از حذف زنان از امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در افغانستان نگران استند.

XS
SM
MD
LG