لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

مراکز ترک اعتیاد زنان: به ارائه خدمات صحی به زنان حاملۀ معتاد ادامه می‌دهیم


آرشیف، یک خانم معتاد
آرشیف، یک خانم معتاد

در کنار مشکلات مالی و تخنیکی در سایر بخش های صحی در افغانستان، در ماه های اخیر بخش تداوی معتادان، به ویژه زنان معتاد به مواد مخدر با بیشترین مشکل روبه‌رو بوده است.

مراکز ترک اعتیاد در افغانستان به ارائه خدمات صحی به زنان حامله معتاد به مواد مخدر ادامه می‌دهند.

مسئولان کلینیک‌های ترک اعتیاد زنان می‌گویند، هرچند آنان با مشکلات مالی و تخنیکی روبه‌رو اند، اما با این هم آنان به زنان معتاد که حمل دارند، خدمات صحی ارائه می‌کنند تا مانع ضایع شدن مادران و اطفال شوند.

زنان باردار معتاد به مواد مخدر می‌گویند، خانواده‌های شان کمتر به آنان اجازه می‌دهند تا به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند، از همین رو از سلامت اطفال‌شان که هنوز به دنیا نیامده نگران اند.

نفیسه و ماه‌جبین معتادانی اند که به تازه‌گی در مرکز ترک اعتیاد زنان ولادت کرده‌اند.

آنان دوام ارائه خدمات صحی به زنان معتاد، به ویژه معتادان حامله را خیلی مهم می‌دانند، زیرا خانواده‌ها به زنان کمتر اجازه رفتن به مراکز ترک اعتیاد را می‌دهند و این مراکز اکثراً خدمات صحی را به شکل تداوی در منزل ارائه می‌کنند.

آرشیف، یک زن معتاد در شبرعان
آرشیف، یک زن معتاد در شبرعان

"پیش از ولادت که این‌جا آمدم برایم ادویه کم‌خونی هم دادند و هر ماه معاینه ام می‌کردند، وقتی به مرکز نمی‌آمدم، خانه ما می‌آمدند و معاینه ام می‌کردند. وقتی کودکم به دنیا آمد برایم خیلی کمک کردند، برای کودکم پمپر و برای من دوای کم‌خونی و تقویه می‌دادند."

"وقتی مریض شدم آمدند و برای من و برای کودکم ادویه دادند. وقتی این‌جا آمدم به عملیات ضرورت پیدا کردم و شوهرم و خشویم اجازه رفتن به مرکز را نمی‌دادند، اما داکتران آمدند و آنان را فهماندند، بسیار ضعیف بودم، من را بردند و عملیاتم کردند، وقتی طفل مریض می‌شود، به این مرکز می‌آیم و به من و طفلم کمک می‌کنند."

به اساس ارقامی که در اوایل سال ۱۴۰۰ از سوی سازمان ملل و حکومت قبلی افغانستان ارائه شد، از هر سه معتاد مواد مخدر در افغانستان یکی آن زن است، اما از هر پنج زن معتاد در افغانستان، تنها یک تن آنان به مراکز ترک اعتیاد دسترسی دارد.

داکتر شینکی مینه‌وال مسئول بخش زنان معتاد در یکی از مراکز ترک اعتیاد می‌گوید، زنان حامله معتاد به مواد مخدر نیاز به توجه و مراقبت‌های بیشتر صحی دارند، زیرا هر گونه اقدام غیر مسلکی می‌تواند سبب ضایع شدن مادر و کودک شود.

شماری از زنان معتاد در هرات
شماری از زنان معتاد در هرات

خانم مینه‌وال افزود: "مقاومت بدن مادران معتاد در زمان بارداری کمتر است و کم‌خون می‌باشند، زودتر عصبانی می‌شوند، فشار آنان باید هر روزه معاینه شود تا بلند نرود. چنین مریضانی را ما پس از ولادت بگونه جسمی و روانی تداوی می‌کنیم، در رابطه به سوء شکل و کم بودن وزن کودک به آنان آگاهی می‌دهیم. ما هیچگاه نمی‌توانیم در زمان حمل مواد مخدر را بر مادر قطع کنیم، چون اگر مواد بالای‌شان قطع شود، برای آنان دردهای شدید رخ می‌دهد که همین دردها سبب سقط جنين می‌شود."

اما داکتر فریما نکهت مؤظف در یکی از شفاخانه‌های ترک اعتیاد می‌گوید، اگر مادر بتواند در اوایل حامله داری مواد مخدر را ترک کند، برای صحت وی و طفلش مؤثر واقع خواهد شد.

داکتر نکهت افزود: "هرگاه مادر در سه ماه نخست حامله‌داری مواد مخدر را ترک کند، نتیجه خوب‌تری دارد، زیرا در این مدت کودک در بطن مادر از مواد مخدر به دور می‌ماند و طبعاً وقتی مادر مواد مخدر را ترک کند، می‌تواند از ویتامین‌ها و مواد غذایی درست استفاده کند."

دوام ارائه خدمات صحی به زنان معتاد در شهرها در حالی‌ست که به اساس معلومات داکتران در برخی ولایت‌ها، پس از کاهش ارائه خدمات صحی در این ولایت‌ها تعداد زیادی از زنان برای رهایی از درد و فشار بیماری، به استفاده از تریاک رو آورده اند.

فایل صوتی این گزارش را این‌جا بخوانید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG