لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

انعکاس مسایل افغانستان در شماری از نشریه های جهان


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

نشریه دیپلمات چاپ امریکا به علاقمندی چین در استخراج معدن مس عینک در لوگر توجه کرده، می‌نویسد، مجسمه های باستانی بودای حک شده در دیوار‌های صخره ها، آرام زیر رواق‌های شان نشسته اند و صدها متر زیر این مجسمه ها، چیزی است که تصور می‌شود، بزرگترین ذخایر مس در جهان باشد.

دیپلمات می افزاید، طالبان حاکم در افغانستان، چشم امید را به سوی پیکنگ دوخته اند تا این معدن را به منبع درآمد تبدیل کنند و در میان تحریم‌های فلج کننده بین‌المللی، کشوری را نجات دهند که از کمبود پول نقد، رنج می‌برد.

نشریۀ دیپلمات می‌نویسد، پیکنگ با مس عینک، می‌تواند اولین قدرت بزرگی باشد که پروژه‌های در مقیاس بزرگ را در افغانستان تحت کنترل طالبان، انجام می‌دهد.

دیپلمات می افزاید، اما در ساحۀ معدن مس عینک، شهر بودایی با قدمت ۲۰۰۰ سال در کنار یک ماشین بالقوه اقتصادی قرار دارد و تاریخ معاصر پر فراز و نشیب افغانستان مانع از کاوش هایی باستان شناسی و توسعه معادن این کشور شده است.

شهر باستانی بودایی در مس عینک در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط باستان شناسان فرانسوی کشف شد و تصور می‌شود که در سده‌های نخستین بعد از میلاد مسیح، یک ایستگاه مهم در امتداد "راه ابریشم" بوده است.

نشریۀ آنلاین مای سنترال جرسی کاملاً به یک موضوع جدا از رویداد‌های امروز افغانستان پرداخته، تحت عنوان"از نبراسکا تا افغانستان" مطلبی را در مورد یک نمایش تئاتر در امریکا نشر کرده که از افغانستان قصه می‌کند.

مای سنترال جرسی نشریه و آرشیف آنلاین است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده و ماهانه توسط میلیون‌ها تن در زمینۀ تحقیقات تاریخی استفاده می‌شود.

نشریه می‌نویسد، در حالیکه در این روزها رویداد‌های اوکراین بر سرخبرها تسلط دارد، نمایش تئاتر"هارتلند"جنگ اتحاد شوروی سابق در افغانستان و پیامدهای آن را به خاطر می آورد.

اتحاد شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ میلادی بر افغانستان حمله کرد. جنگ اتحاد شوروی در افغانستان تا سال ۱۹۸۹ میلادی ادامه یافت.

مای سنترال جرسی می‌نویسد، اولین صحنه نمایش تئاتر"هارتلند" سال ۲۰۱۴ میلادی را تصویر می‌کند و با داکتر "هارولد بنکس" استاد متقاعد ادبیات تطبیقی و مطالعات افغانستان و مردی آغاز می‌شود که از افغانستان برای ملاقات با او آمده و در جریان نمایش، صحنه‌های زیبا بین میدان شهر در افغانستان و شهر اوماها در امریکا تصویر می‌شود.

به نوشتۀ مای سنترال جرسی، پروانه یوسف‌زاده کارگردان نمایش تئاتر"هارتلند" کار زیبایی را از گذشته به امروز و از کشوری به کشور، دیگر ارائه می‌کند و گابریل جیسن دین، نویسندۀ این نمایش در مورد خانواده، جنگ، تحصیل، پشیمانی، عفو و قدرت کلمات، حرف‌های زیاد برای گفتن دارد.

XS
SM
MD
LG