لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

گاردین: از جمع ۱۴۰۰ افغان استرالیا به هیچ یک ویزه نداده است


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا در مورد افغان هایی که باید به استرالیا منتقل شوند نوشته است.

در مطلب آمده که از جملۀ ۱۴۰۰ افغان که حکومت استرالیا به دلایل بشردوستانه تصمیم گرفته که به آنها ویزۀ عاجل داده شود، تا هنوز هیچ کدام‌شان وارد استرالیا نشده است.

گاردین می‌نویسد، بعد از آنکه طالبان در ماه اسد پارسال دوباره بر افغانستان مسلط شدند، ویزۀ نزدیک به ۱۴۰۰ افغان توسط حکومت استرالیا تایید شد.

گاردین می‌افزاید، یک کمیتۀ مجلس سنای استرالیا دیروز (سه‌شنبه، ۵ اپریل) هشدار داد که وضعیت افغانستان با بازگشت طالبان به قدرت، غم انگیز است و هزاران افغان که به دنبال ویزه بشردوستانه استرالیا هستند، در وضعیت مبهم به سر می‌برند.

این کمیتۀ مجلس سنای استرالیا از وزارت داخلۀ این کشور خواسته که فوراً باید این روند را تسریع کند و ارتباط با این متقاضیان ویزه استرالیا را بهبود بخشد.

گاردین می‌نویسد، چند روز پس از تسلط دوباره طالبان بر شهر کابل، ماموریت استرالیا برای انتقال مردم از افغانستان آغاز شد و در جریان ۹ روز ۴۱۶۸ تن انتقال داده شدند.

ولی تا هنوز هم تعداد زیادی از افغان‌ها که اجازۀ رفتن به استرالیا را یافته اند، نتوانسته اند که به این کشور بروند.

روزنامۀ نیویورک تایمز به وضعیت شاهراه سالنگ توجه کرده است.

در مطلب می‌خوانیم که بعد از سرنگونی حکومت سابق افغانستان در ماه اسد پارسال، حالا طالبان در تلاش هستند که از خراب تر شدن بقایای سرک‌ها جلوگیری کنند. همان سرک هایی که در سال‌های گذشته، به نوشته روزنامه، از سوی طالبان منفجر شده بود.

از دید نویسنده، هیچ کدام آنها حیاتی‌تر از شاهراه مرتفع سالنگ، نیست.

به نوشته نیویورک تایمز، حالا نگرانی در مورد ذوب شدن برف، سرازیر شدن برف‌کوچ و جریان ترافیک، برای صلاح الدین ایوبی قوماندان مسئول طالبان در سالنگ و گروه جنگجویان سابقش، یک کار تازه و همچنان عجیب است.

نیویارک تایمز می‌افزاید، در ۲۰ سال گذشته طالبان بر تخریب سرک‌های افغانستان متمرکز بودند؛ پل‌ها، پلچک ها، کانال‌ها، سرک‌های خامه و قیر و شاهراه‌ها هیچ‌کدام از مواد منفجره طالبان در امان نبودند.

اما طالبان در گذشته گفته بودند که آنها همیشه تلاش کرده اند که به تأسیسات عامه آسیب نرسانند.

اما از مطلب نیویارک تایمز بر می آید که پس از سرنگونی حکومت تحت حمایت غرب در سال گذشته، حالا طالبان در تلاش هستند تا زیربناهایی را که به دست خودشان تخریب شده بود، آباد کنند.

اما نویسنده به این باور است که جنگ برای طالبان آسانتر از این کار بود.

XS
SM
MD
LG