لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

معترضان در پاکستان حملات بر خوست و کنر را محکوم کردند


اعتراضات بر ضد حملات هوایی پاکستان در افغانستان در وزیرستان شمالی
اعتراضات بر ضد حملات هوایی پاکستان در افغانستان در وزیرستان شمالی

تظاهرات اعتراضی یکشنبه در چندین شهر پاکستان حملات هوایی نیروهای این کشور در افغانستان را محکوم کرد.

تظاهر کنندگان از حکومت پاکستان خواستار تحقیقات در مورد شدند و گفتند که مردم بیگناه هدف قرار گرفته اند.

تظاهرات اعتراضی در چندین شهر پاکستان حملات هوایی اخیر نیروهای این کشور در ولایت‌های خوست و کنر افغانستان را محکوم کرد.

یکی از رهبران جنبش تحفظ پشتون در منطقه سپین وام در وزیرستان شمالی به بخش مشال رادیو آزادی گفت که این تظاهرات بخاطر دادخواهی برای قربانیان راه اندازی شده است.

داکتر محمد حیات افزود که "در بمبارد بالای مهاجران وزیرستانی زنان و اطفال کشته شده اند و ما خواستار تحقیقات و دادخواهی برای مردم هستیم."

حامیان جنبش تحفظ پشتون در دیرۀ اسماعیل خان، بنو، کراچی، منطقۀ لوارگی و شهر پیشاور راهپیمایی و گردهمایی‌های اعتراضی برگزار کردند.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون در سخنرانی خود به گردهمایی پیشاور گفت که قتل پشتون‌ها به بهانه‌های مختلف باید متوقف شود. وی افزود که کشتن غیرنظامیان و خصوصاً اطفال و زنان جنایت جنگی محسوب می‌شود.

در تظاهراتی که در میرعلی وزیرستان شمالی به رهبری حزب جمعیت علمای اسلام راه اندازی شد و هزاران نفر در آن اشتراک داشتند از حکومت پاکستان خواسته شد که در بارۀ این حملات تحقیقات کند. تظاهر کنندگان گفتند که مهاجران نباید هدف قرار گیرند.

در تظاهرات بنو آنعده از مهاجران سهم گرفتند که تازه از خوست و پکتیکا به آنجا برگشته اند ولی هنوز هم به قریه‌های خود نرفته اند.

یکی از سازماندهندگان این تظاهرات به نام زکیم وزیر به رادیو مشال گفت که واقعات دردناک رخ داده و باید در این مورد تحقیقات شود.

وی افزود: "ما زندگی آرام می‌خواهیم و اگر افراد مسلح هدف قرار گرفته باشند نشان دهند که چه کسانی را کشته اند؟

وزارت خارجۀ پاکستان در اعلامیه روز یکشنبه خود گفت که در بارۀ مسائل امنیتی دو جانبه می‌خواهد با حکومت طالبان در افغانستان همکاری کند. اعلامیه هر چند به حملات هوایی در خوست و کنر اشاره نکرده ولی گفت که به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام قایل است.

اعلامیه ادعا کرد که تحریک طالبان پاکستان با استفاده از خاک افغانستان نیروهای پاکستانی را هدف قرار می‌دهد.

اما این ادعا از سوی حکومت طالبان رد شده است.

طبق آخرین ارقام در حملات هوایی اخیر نیروهای پاکستان در خوست و کنر ۴۷ نفر به شمول اطفال و زنان کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG