لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

جین ساکی: حمایت امریکا از زنان مبارز افغان ادامه می‌یابد


شماری از زنان معترض در شهر کابل
شماری از زنان معترض در شهر کابل

کاخ سفید می‌گوید، امریکا به پشتیبانی از زنانی که در برابر نقض حقوق بشر از سوی طالبان مبارزه می‌کنند، از هر طریق ممکن ادامه خواهد داد.

امریکا گفته است که روز گذشته شماری از زنان کابل در اعتراض به فرمان حجاب اجباری طالبان تظاهرات کردند، اما طالبان تلاش کردند مانع آنان شود.

جین ساکی: ما به حمایت از زنان افغان که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می‌کنند حمایت خود را ادامه خواهیم داد

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید دیروز سه‌شنبه (۲۰ ثور) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در بارۀ تظاهرات زنان در کابل بر ضد حجاب اجباری گفت: این‌ها همان زنانی هستند که ده‌ها سال است که شجاعانه در برابر طالبان ایستادگی کرده اند."

جین ساکی در ادامه گفت: " آیا ما را شگفت زده کرده است که آن‌ها، "زنان" در جاده‌ها تظاهرات می کنند؟ نه، این زنانی هستند که دهه‌ها شجاعانه در برابر ظلم و ستم و طالبان ایستاده اند. شما می‌دانید که ما به حمایت از آنان ادامه خواهیم داد. به هر طریق ممکن با تلاش و شجاعتی که آنان دارند به پشتیبانی مان ادامه می‌دهیم."

زنان معترض به حجاب اجباری روز سه‌شنبه در کابل مدعی شدند که طالبان مانع تظاهرات آنان شده و در برابر آنان سخنان توهین آمیز به کار برده اند.

"برقع حجاب ما نیست"، شعار زنان معترض در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00

هرچند طالبان در بارۀ این ادعاها چیزی نگفته اند، اما پیش از این شماری از زنان معترض را بازداشت کرده و پس از آن این معترضان را بر بنیاد ضمانت دوباره آزاد کرده اند.

وزارت خارجه امریکا نیز می‌گوید که سیاست‌ها و اقدامات طالبان در بارۀ دختران، زنان، حقوق بشر و دیگر موضوع‌های مهم، تعیین کنندۀ روابط این گروه با ایالات متحده و جامعۀ جهانی خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز گذشته در یک نشست خبری رویکرد طالبان در قبال زنان را نقض حقوق بشر خواند و افزود که اگر این کار آنان ادامه یابد، به روابط طالبان با کشورهای جهان آسیب وارد می‌کند.


"پاسخ طالبان به خواسته‌های مردم افغانستان و انتظارهای جامعه جهانی نه تنها رابطه ما با طالبان، بلکه رابطۀ جهان با طالبان را نیز تعیین می‌کند. ما می‌دانیم که روابط عادی با طالبان نمی‌تواند برقرار شود مگر این‌که آنان به طور کامل به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارند."

آقای پرایس افزود که طالبان از جامعۀ جهانی مشروعیت می‌خواهند و مشروعیت به مشارکت جامعه و حمایت از حقوق دختران و زنان بستگی دارد.

تصمیم طالبان برای تحمیل حجاب اجباری بر دختران و زنان درحالی واکنش‌های تند را به همراه شده است که طالبان می‌گویند، این موضوع یک امر خانوادگی در افغانستان است و جامعۀ جهانی حق اظهار نظر ندارد.

اما وزارت امور خارجه امریکا دیروز سه‌شنبه هشدار داد که اگر احساس کنند طالبان فیصله‌های خود را در بارۀ زنان تغییر نمی‌دهند، راه‌ها و روش‌هایی وجود دارد که طالبان را زیر فشار بیشتری قرار دهند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG