لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

رکود رستورانت‌های بانوان پس از حاکمیت طالبان در ولایت هرات


مسئول پیشین اتاق تجارت و صنایع زنان ولایت هرات می‌گوید، پس از حاکمیت طالبان حدود ده رستورانت که از سوی بانوان مدیریت می‌شد، بسته شده اند.

صفیه محیطی تا پیش از حاکمیت طالبان مالک رستورانتی بنام "بانوان هریوا" در ولایت هرات بود.

او که باشندۀ اصلی ولایت کندز است، بخاطر جنگ‌ها در این ولایت به هرات پناه آورد و در سال ۲۰۱۵ میلادی رستورانت خانگی ایجاد کرد و پس از مدتی آن ‌را گسترش داد.

پس از حاکمیت طالبان در بیش از نه ماه گذشته، تابلوی رستورانتش را از ترس طالبان پائین کرده و خدماتش به سفارش غذای خانگی خلاصه شده است.

از وقتی طالبان آمدند تابلو‌ی رستوانت را پایین کردم.

او که عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات بود، برای ادامۀ کارش ترک کشور کرده و رستورانتش را به فرد دیگری سپرده است: "کار ما خوب شده بود که طالبان آمد، بعد از طالبان هم یک ماه یک و نیم ماه بسته بود حالا هم کاملاً بسته نیست از وقتی طالبان آمدند تابلو‌اش را پایین کردم."

این در حالیست که مسئول پیشین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری زنان هرات به رادیو آزادی می‌گوید، پس از حاکمیت طالبان حدود ده رستورانت که از سوی زنان اداره می‌شد، بسته شده است.

با حاکمیت طالبان کاملاً کار و بار زنان که ستورانت داشتند متوقف شده

مریم جامی که اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بانوان را در هرات تاسیس کرد، از رونق رستورانت‌داری میان بانوان پیش از حاکمیت طالبان می‌گوید، کسب و کاری که دیری نپایید و با حاکمیت طالبان فروپاشید: "در دورۀ جمهوری اسلامی افغانستان حدود پانزده تا شانزده خانم در قسمت رستورانت داری در ولایت هرات فعالیت داشتند. با حاکمیت طالبان کاملاً کار و بار این زنان متوقف شده و منتظر این استند که ببینند دولت طالبان چه تصمیمی می‌گیرد."

وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره و اشتغال‌زایی به زنان پاسخ نداد.

به گفته مسئولان پیشین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری زنان هرات، زنان در سال‌های پسین رشد چشم‌گیری در قسمت تولیدات صنایع و سرمایه‌گذاری‌های خرد و بزرگ داشتند و زمینۀ کار را برای ده‌ها زن دیگر نیز فراهم کرده بودند.

اما طالبان با حاکمیت‌شان در افغانستان بیشترین محدودیت‌ را بر زنان شاغل وضع کردند و این سبب فروپاشی کار و بار بی‌شمار زنان شاغل شد.

بیشتر این زنان فرار را بر قرار ترجیح داده و دنبال رشد کار و بار شان در خارج از کشور شدند.

XS
SM
MD
LG