لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

معاون یو ان اچ سی آر: میلون ها کودک در افغانستان به آموزش دسترسی ندارند


کیلی کلیمینتس معاون کمیشتری عالی سازمان ملل متحد(UNHCR) در امور پناه‌جویان در جریان سفر به افغانستان
کیلی کلیمینتس معاون کمیشتری عالی سازمان ملل متحد(UNHCR) در امور پناه‌جویان در جریان سفر به افغانستان

پشتنه دانش آموز صنف دهم مکتب می‌گوید، برای رفتن به مکتب ‌اش دلتنگ شده است. او توقع دارد که نظام طالبان به دختران اجازه رفتن به مکتب را بدهد.

پشتنه که در کابل زندگی می‌کند، آرزو داشت تا تحصیلات عالی داشته باشد و کار خوب پیدا کند:

"من ناراحت استم و پدر و مادرم هم نا راحت استند، که برا ی ما اجازه آموزش و رفتن به مکتب داده نمی‌شود، من هر روز به این امید خبرهای رادیو و تلویزیون را می‌شنوم که بگویند مکتب ها آغاز شده و برای ما اجازه رفتن به مکتب داده شده است من می‌خواهم درس بخوانم پوهنتون بروم و از طریق کار به کشورم خدمت کنم"

این درحالیست که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه آموز ش داده نشده است.

هرچند این تصمیم طالبان با واکنش های گسترده در داخل و خارج از کشور روبرو شد، اما تا حال در موقف طالبان تغییری به‌ میان نیامده است.

به تازگی کیلی کلیمینتس معاون کمیشنری سازمان ملل در امور پنا‌هجویان(UNHCR) گفته که میلون ها کودک در این کشور به آموزش دسترسی ندارد که بیشتر شان دختران هستند.

خانم کلیمینتس که روزیکشنبه هفته جاری به افغانستان سفر کرده در تویتر خود نوشته است:

"میلیون‌ها زن و دختران افغان باید دراقتصاد و پیشرفت افغانستان سهم بگیرند. نیاز است که برای سهم ، فعالیت و رهبری شان زمینه فراهم شود ، من امروز در هرات این ظرفیت را بسیار دیدم ، با وجود همه چیز آنان نسبت به آینده شان امیدوار هستند. ما هم امیدواریم."

این درحالیست که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، به دختران بالاتر از صنف‌های ششم اجازۀ آموزش در مکتب ها داده نشده و هزاران زن که در حکومت گذشته وظایف مختلف داشتند از کار برکنار شده و خانه نشین شده اند.

براساس گزارش ها، بیکاری در مقایسه با هر وقت دیگر در افغانستان افزایش یافته و مردم را با مشکلات شدید اقتصادی روبرو کرده است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناه‌جویان به تازه‌گی درتویتر خود نوشته که در افغانستان 24.4 میلیون تن به کمک های بشری و مصئونیت غذایی نیاز دارند.

این اداره گفته است که این افراد با کمبود جدی مواد غذایی روبرو هستند و کمک های بشری برای میلیون ها تن آنها ارزش حیاتی را دارد.

پیش از این کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امو پناه‌جویان خواسته بود که پیش از رسیدن زمستان و برای کمک رسانی امسال به مردم افغانستان، جامعۀ جهانی سه ملیارد کمک را در اختیار این اداره قرار دهد که تاکنون به این نهاد داده نشده است.

هرچند طالبان به تازگی دراین مورد چیزی نگفته اند، اما پیش از این به تکرار گفته اند که مطابق به تعریف آنها پس از این که محیط مصئون فراهم شود، برای زنان و دختران اجازه کار و آموزش را میدهند، اما مشخص نیست که این کار چه زمانی انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG