لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

هندوها و سیک‌های افغان در هند با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند


آرشیف
آرشیف

شماری از افغان‌های سیک و هندو که به هند رفته اند، می‌گویند، با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند.

شمی سینگ، افغان ساکن در هند از مشکلات اقتصادی سیک‌ها و هندوهای افغانستان که چندی قبل به هند رفته اند، سخن می‌گوید: "در سال ۲۰۲۱ به اینجا آمدم، کسانی که اینجا آمده اند، اقتصادشان بسیار ضعیف است و زندگی برای شان سخت است، در آنجا هم دکان‌ها، خانه‌ها و همه چیزشان به دلیل ناامنی باقی مانده است. اکنون حالت آنان زیر صفر است."

تنها شمی سینگ نیست که از مشکلات اقتصادی سیک‌ها و هندوهای افغان در هند شکایت دارد.

رجنی پرکاش: وضعیت اقتصادی‌ هندو و سیک های افغان که به هند آمده اند زیاد خراب است. چون قانون حکومت هند به گونه‌ای است که تنها شهروندانش اجازۀ کار را دارند

رجنی پرکاش، خبرنگار افغان در رادیو آل اندیای هند هم می‌گوید، افغان‌های هندو و سیک ساکن در هند با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند: "آن افغان‌های هندو و سیک که به دلیل حملات در افغانستان، طالبان و دیگر مشکلات به هند آمده اند، وضعیت اقتصادی‌شان زیاد خراب است. چون قانون حکومت هند به گونه‌ای است که تنها شهروندان هند اجازۀ کار را دارند، خارجی‌ها اجازۀ کار را ندارند و هند هم به زودی تابعیت نمی‌دهد. کسانی که تجارت و دکان‌های شان را در افغانستان جا گذاشتند، مجبور می‌شوند که در دکان دیگران مزدوری کنند."

به گفتۀ بانو پرکاش، افغانان هندو و سیک بخاطر حفاظت از جان خود این مشکلات را تحمل می‌کنند.

این در حالیست که درمسال هندوها و سیک‌ها در منطقۀ کارتۀ پروان شهر کابل به تاریخ ۲۸ جوزا هدف حمله قرار گرفت.

وزارت داخلۀ طالبان گفته که در این رویداد ۲ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

یکی از کشته‌شدگان این رویداد سَوندر سینگ ۵۵ ساله بود.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.

برخی رسانه‌های هندی به نقل از مقام‌های وزارت داخلۀ این کشور گزارش داده اند که حکومت هند پس از این حمله بر درمسال هندوها و سیک‌های افغان در کابل، به بیش از صد تن آنان ویزۀ آنلاین داده است.

گورنام سینگ، مسئول درمسال کارتۀ پروان نیز به رادیو آزادی تایید کرد که یک اطلاعیه مربوط به ویزۀ هند به آنان رسیده است.

اما حکومت هند این موضوع را به گونۀ رسمی تایید نکرده است.

ارجیت سینگ، برادر خانم سوندر سینگ، یکی از قربانیان حملۀ روز شنبه بر درمسال هندوها در کابل به رادیو آزادی گفت: "در آنجا اگر چای و نان هم پیدا شود، خوشحال خواهند بود، چونکه صبح وقت از خانه بیرون می‌شود، می‌داند که عصر به خانه می‌آید، در اینجا که از خانه بیرون می‌شوی، نمی‌دانی که شام زنده به خانه‌ می‌آیی یا نه."

ارجیت سینگ می‌گوید، خانوادۀ سوندر سینگ هم به دلیل تهدیدات امنیتی در هند زندگی می‌کند و خودش در کابل تنها بود و در کوتۀ سنگی دکان داروی یونانی داشت.

یکی دیگر از عبادتگاه هندوها و سیک‌ها در مطنقۀ شوربازار کابل در ۲۵ مارچ ۲۰۲۰ هدف حمله قرار گرفته بود که در نتیجه دست کم ۲۵ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.


گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را نیز به عهده گرفته بود، اما نظام پیشین شبکۀ حقانی طالبان را مسئول این حمله دانسته بود.

بر اساس معلومات رسمی، در حال حاضر حدود ۲۰۰ تن از افغانان هندو و سیک در افغانستان زندگی می‌کنند و دیگرهای شان به دلیل حملات و تهدیدات امنیتی این کشور را ترک کردند و به دیگر کشورها مهاجر شده اند.

XS
SM
MD
LG