لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: در نشست علمای دین طالبان خواست های شانرا بر مردم تحمیل کردند


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان خواسته‌های خود را در هفتۀ گذشته بر گردهمایی علمای دین تحمیل کرده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر که اکنون در خارج از افغانستان فعالیت می‌کند، در تحلیل خود از این نشست که در صفحۀ توییترش نشر شده، نوشته که آجندای این نشست با طرف‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به اشتراک گذاشته نشده است و طالبان آجندا را مخفیانه تنظیم و بر مردم تحمیل کردند.

این کمیسیون از عدم شفافیت، مشروعیت، مشارکت و پوشش رسانه‌ای گردهمایی علمای دین توسط طالبان به شدت انتقاد کرده و گفته که هیچ راه حل سازنده‌یی برای بحران کنونی در افغانستان مطرح نشده است.

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، شرکت کنندگان در این نشست حق نمایندگی مردم را نداشتند و همه کسانی که برای شرکت در آن دعوت شده بودند، حامیان وهم‌فکران طالبان بودند.

این کمیسیون همچنین از طالبان بخاطر عدم حضور زنان در گردهمایی علمای دین انتقاد کرده و افزود که طالبان تنها نهاد سیاسی در جهان است که مشارکت زنان را در نظام سیاسی خود حذف کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنان گفته است که طالبان در برگزاری چنین گردهمایی‌ها از هیچ یک از قوانین کشور تبعیت نکرده و با توجه به همۀ این نکات، چنین نشست‌هایی نمی‌تواند به آنان در داخل کشور مشروعیت بدهد.

حکومت طالبان از این دیدگاه کمیسیون مستقل حقوق بشر ابراز ناامیدی کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت:"در این نشست تمام مردم نواحی و ولسوالی‌های افغانستان اشتراک داشتند. ۴۵۹۲ نفر در آن شرکت کردند. این یک اکثریت بسیار بزرگ است که علما در آن جمع می‌شوند، نظام را مشروع می‌دانند و از آن حمایت می‌کنند. سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌ها باید واقعیت‌ها را درک کنند و آرمان‌های مردم افغانستان را در نظر بگیرید."

به گفتۀ مقامات طالبان، در این دیدار بر روی موضوعاتی بحث شد که خواست مردم افغانستان است.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که اظهارات رهبران طالبان در گردهمایی علمای دینی که توسط طالبان برگزار شده بود، نشان می‌دهد که دیکتاتوری هنوز ریشه‌های عمیقی در نظام فکری، ادبیات و ساختار سیاسی آنان دارد.

این کمیسیون همچنین سخنرانی‌ها و مصوبۀ این نشست را زیر سوال برده و گفته که در سخنرانی‌ها و نوشته‌ها از ادبیات خشونت‌آمیز و جنگ‌طلبانه استفاده شده است و گفته شده، کسانی که بر خلاف نظام فعلی کوچک‌ترین اقدام هم می‌کنند، باید سر بریده و نابود شوند.

نشست علمای دین که پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته از سوی طالبان آغاز شد، سه روز به طول انجامید، اما با وجود انتقادات داخلی و خارجی از پاسخ ندادن به نیازها و خواسته‌های اساسی مردم، پایان یافت.

قابل ذکر است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گذشته گفته بود که با هماهنگی نهادهای ملی و بین المللی تلاش می‌کند تا کار خود را به صورت مستقل انجام دهد.

این کمیسیون پس آن از آغاز فعالیت‌اش خبر داد که طالبان تشکیل آن‌را لغو کرده و گفته بود که این کمیسیون فاقد بودجه است و نیازی به ادامۀ کار آن نیست.

XS
SM
MD
LG