لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

شماری از باشندگان بلخاب: مردم از ترس افراد طالبان خانه های شانرا ترک می‌کنند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

شماری از بیجا شدگان ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می‌گویند، کوچیدن مردم عام از این ولسوالی هنوز هم ادامه دارد.

یک بیجا شده ولسوالی بلخاب می‌گوید که از ترس افراد طالبان یک هفته را با خانواده‌اش در کوه و دشت سپری کرده است.

او که اکنون موفق شده با دشواری‌های زیاد با خانواده‌اش به مرکز سرپل برسد، دلیل ترک خانه‌اش را در بلخاب چنین می‌گوید: "والی سرپل آمد داخل شد به قریه مردم را جمع کرد، مردمان کم و زیادی که بودند، مردم به کوه‌ها و دره‌ها مهاجر بود، باز نیروی تازه‌یی که آمده بود "قطعه سرخ طالبان" پیش موترهای‌شان فیر کردند و گفتند ما این منطقه را به زور خود گرفتیم و به زور خود می‌توانیم اصلاح کنیم یعنی هیچ گپ والی صاحب را پرداخت نکردند {اهمیت ندادند}."

این مرد که نظر به حساسیت موضوع نامش را به رادیو آزادی نگفت حتی می‌گوید گواه مرگ یک کودک بیجا شده در کوه و دشت به دلیل نبود امکانات اولیه بوده است.

در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم در چند روز اخیر ویدیوهایی از جریان آوارگی ده‌ها خانواده‌های بلخابی به کوه‌ها نشر شده است.

این ویدیوها نشان می‌دهند که مردم با پای پیاده یا با مرکب‌های‌شان راه کوه و بیابان را در پیش گرفته اند. اما طالبان این ادعاها را رد می‌کنند.

یک زن نیز به رادیو آزادی گفت به دلیل هراس از رفتار افراد طالبان با مردم بلخاب، حدود یک هفته را در کوه و دشت سپری کرده است.

او نیز نمی‌خواهد از او در این گزارش نام گرفته شود.

این بانو می‌گوید طالبان در بلخاب مردم را تهدید می‌کنند یا به خانه‌های‌شان برگردند یا به زور آنان را به خانه‌های‌شان آورده و بعداً به گفتۀ این بانو با آنان حساب و کتاب خواهند کرد.

به گفته این بانو او و خانواده‌اش فقط چند ساعت توانستند در خانه‌شان باشند و بعداً دوباره مجبور به ترک بلخاب شدند.

وی تاکید کرد که افراد طالبان به مقدسات‌شان بی‌احترامی کردند و دروازه خانه‌شان را هم شکستانده بودند.

او در این مورد گفت:" به مسجد رفتند مهرها را میده کردند، مهری که مردم نماز می‌خواندند را میده کردند، دیگر خانه‌های مردم را؛ شخصاً خانه خود ما را دروازه‌اش را میده کردند رفتند داخل خانه دیگه همه را... هیچ دیگه آبادی نیست و نبود، ما به خانه هم که برگشتیم زیاد بوده نتوانستیم فقط یک چند ساعت که یک لباس گرفتیم، در اول که ما وحشت کرده رفته بودیم حتی بخود لباس گرفته نتوانستیم."

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این روز‌ها با نوشتن در حساب‌های خود به حمایت از مردم بلخاب و نگرانی از وضعیت تاکید دارند.

در این میان افراد سرشناس نیز دیده می‌شوند.

رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان

رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان یکی از این افراد است.

او در حساب توییتر خود نوشت: "وضعیت بیجا شدگان داخلی ولسوالی بلخاب نگران کننده است. هزاران خانواده از جمله زنان و اطفال در شرایط بسیار سخت به سر می‌برند. امیدواریم سازمان‌های کمک رسان به این خانواده‌های نیازمند توجه عاجل داشته باشند و کمک‌های بشردوستانه اضطراری ارائه کنند."

اما عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان دو روز پیش در گفتگو با رادیو آزادی این ادعا‌ها را رد کرد.

وی ادعا می‌کند که این گفته‌ها تبلیغ علیه حکومت‌شان است: "این مطلقاً دروغ و تبلیغات است ما آن را رد می‌کنیم، در قاموس امارت اسلامی این نیست که کسی را آزار دهد، اساس امارت اسلامی به آن گذاشته نشده که کسی را آزار دهد، راهبرد امارت اسلامی این است که نیروهای امارت اسلامی حاکمان نه بلکه خادمان اند."

پیش از این ویدیوی منسوب به یکی از مساجد ولسوالی بلخاب در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده که نشان می‌دهد افراد مسلح طالبان در این مسجد موسیقی می‌شنوند و یک تن‌شان بالای منبر نشسته است.


آتش جنگ بلخاب زمانی شعله‌ور شد که مولوی مهدی مجاهد، از فرماندهان هزاره‌تبار طالبان در نتیجۀ اختلافات با رهبری‌شان به بلخاب رفت و پس از آن حکومت طالبان به این ولسوالی حمله کرد.

دلیل این جنگ بین رهبری حکومت طالبان و مولوی مهدی به تفاهم نرسیدن بر سر منافع‌شان گفته شده است.

XS
SM
MD
LG