لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

قیمت های تیل و گاز در هرات افزایش یافته است


یکی از دکان های فروش تیل و گاز در ولایت هرات
یکی از دکان های فروش تیل و گاز در ولایت هرات

با توقف بیش از یک هزار تانکرپر ازنفت و گاز مایع از سوی طالبان در بندرهای اسلام قلعه و تورغندی، قیمت مواد سوخت در بازارهای هرات افزایش یافته است.

برخی از باشندگان هرات به علت افزایش بهای نفت، وسایط نقلیه شان را متوقف کرده و پیاده رفت و آمد می کنند.

اما علت توقف موترهای حامل مواد سوخت در بندر های هرات از سوی طالبان چیست؟

عبدالواسع نوری از چند هفته نتوانسته که با موتر تیز رفتار کرولایش به پوهنتون هرات برود.

این محصل ۲۳ ساله می گوید که به علت افزایش بهای تیل مجبور شده که روزانه با پای پیاده بیشتر ازیک ساعت را زیر گرمای شدید بپیماید.

عبدالواسع می گوید که توقف محموله های نفت و گاز از سوی طالبان در بندرهای هرات بهای تیل را در بازار افزایش داده است.

" بیست روز می شود که موتر خود را از خانه بیرون نکرده ام و علت اش این است که قیمت تیل بلند رفته. یک لیتر تیل به ۷۵ افغانی بود؛ اما اکنون ۸۵ افغانی شده است. هیچ کسی موتر و موترسایکل خود را بیرون کرده نمی تواند. بیشتر همسایه های ما موترها و موترسایکل های خود را به خانه های شان ایستاد کرده اند. به هرجا پیاده می رویم چون توانایی خرید تیل و رفتن با موتر را نداریم."

در کنار افزایش قیمت تیل، بهای هر کیلو گاز مایع نیز در جریان یک ماه گذشته از ۶۰ افغانی به ۷۵ افغانی افزایش یافته.

افزایش قیمت های تیل و گاز در هرات بسیاری از مردم را وا داشته است تا وسایط نقلیه خود را متوقف کنند.
افزایش قیمت های تیل و گاز در هرات بسیاری از مردم را وا داشته است تا وسایط نقلیه خود را متوقف کنند.


مولوی نور احمد اسلام جار والی طالبان برای هرات به رادیو آزادی گفت که محموله های نفت و گاز به علت بی کیفیت بودن متوقف شده است.

"از واردات تیل و گازی که سبب خرابی وسایل مسلمان ها می شود و برای صحت شان مضر است جلوگیری می شود. این موضوع سبب شده است که بعضی موترها در مرزها بمانند."

اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می گوید که بر بنیاد معیارهای وضع شده طالبان درافغانستان، باید پطرول ۸۰ و ۹۲ و دیزل ۰۲ و ۰۵ وارد کشور شود. اما چنین مواد سوختی در کشورهای همسایه تولید نمی شود.

این نهاد خصوصی درهرات می گوید که از یک ماه به این سو ۵۰۰ تانکر پر از نفت و گاز مایع در بندر تورغندی و بیشتر از ۶۰۰ تانکر دیگر در مرز اسلام قلعه متوقف شده است.

به گفته احمد سعید صدیقی معاون تجارت این اتاق، با توقف تانکرهای مواد سوخت در بندرها، ده ها میلیون دالر پول واردکننده گان و تجار بی سرنوشت مانده است.

"توقف موترهای حامل مواد نفتی و گاز مایع یک مشکل بزرگی را هم به سکتور خصوصی ایجاد کرده و هم باعث افزایش قیمت ها در بازار شده است.

در زمینه حل این مشکل و جلوگیری از حریق شدن و حوادث غیر مترقبه در ساحه گمرکات که موترها در آنجا متوقف شده اند. خواهان توجه هستیم تا مشکل واردات مواد نفتی و مشکلات تجار برطرف شود."

اکنون کسی نمی داند که این مشکل کی برطرف خواهد شد.اما دکانداران می گویند که مشکل شان بیشترشده است.

فردین بارکزی یک تن از تیل فروشان در شهر هرات می گوید که در هفته های اخیر بیشتر مشتریان خود را از دست داده و عوایدش نیز کم شده است.

او در این باره به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

"حدود یک ماه می شود که قیمت هر لیتر پطرول از ۶۰ افغانی به ۸۵ افغانی افزایش یافته است. مشتریان ما حدود هفتاد درصد کم شده است. وقتی که قیمت تیل بلند باشد کسی با موتر گشت و گذار کرده نمی تواند. در گذشته روز چهار بیلر تیل می فروختیم. اما اکنون روز یک بیلر هم فروخته نمی شود."

نوری منتظر روزی است که تیل فروشی اش دوباره رونق گیردوبارکزی پشت موترتیز رفتارش دق شده ویکی ازآروزهایش پایین آمدن نرخ تیل دربازاراست که دیگر مجبورنباشد با پای پیاده به طرف پوهنتون برود.

XS
SM
MD
LG