لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

یو ان دی پی: احیای اقتصادی افغانستان در صدر اجندای کاری ماست


شماری از کارگران برای دریافت کار روزمزد در یکی از جاده های شهر جلال آباد در قطار نشسته اند.
شماری از کارگران برای دریافت کار روزمزد در یکی از جاده های شهر جلال آباد در قطار نشسته اند.

عبدالله الدردری نماینده مقیم افغانستان اداره انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در پیامش به کشور های خلیج گفت که با وجود مشکلات و چالش‌ها در افغانستان این کشور در وضعیت ناامید کننده ای قرار ندارد.

او افزود که احیای اقتصادی در افغانستان چیزیست که در صدر اجندای کاری آنهاست: "یو ان دی پی به تلاش‌های خود آغاز کرده تا وضعیت اقتصادی در افغانستان را دوباره بلند ببرد، از طریق بلند بردن سطح فعالیت اجتماع، بلند بردن کار و بار کوچک و حمایت از فعالیت های تجارتی زنان. تا مطمئن شویم که ساختار محلی احیای دوباره اقتصادی را اجازه دهد."

نماینده اداره انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان در این پیامش خطاب به اشتراک کنندگان نشست گفت که این اداره می‌خواهد با آنها مشترکاً کار کند و آنها نیاز به کمک‌های خصوصی این کشور ها دارند.

آقای الدردری این پیام را دیروز یکشنبه در ویدیوی در حساب توییتر اداره انکشافی سازمان ملل متحد منتشر کرده است.

اما گفته نشده که نشست کشورهای خلیج چه زمان برگزار شده بود.

در پیام اداره انکشافی سازمان ملل متحد آمده که افغانستان از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ به این‌سو ۷۰۰ هزار شغل را از دست داده و ۲۰ درصد رکود اقتصادی را شاهد بوده است.

پس از حاکمیت دوباره طالبان و توقف کمک های بین المللی بحران اقتصادی دامنگیر افغانستان شده است
پس از حاکمیت دوباره طالبان و توقف کمک های بین المللی بحران اقتصادی دامنگیر افغانستان شده است

در پیام با اشاره به وضعیت اقتصادی پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ در افغانستان گفته شده که وضعیت اقتصادی این کشور پیش از ۱۵ آگست هم ۷۰ درصد پائین آمده بود.

عبدالله الدردری نماینده اداره انکشافی سازمان ملل متحد در ادامه صحبت خود در این پیام گفت که تا سال ۲۰۳۰ میلادی در افغانستان باید ۱۲میلیون شغل ایجاد شود تا اقتصاد افغانستان را تا سطح سال ۲۰۱۵ نگهدارند: "ما باور داریم که در ظرف سه سال بر اساس یک استراتژی تشدیدی می‌توانیم دو میلیون شغل برای زنان و مردان افغان ایجاد کنیم. ما می‌خواهیم در باره این استراتژی با شما یکجا کار کنیم. این یک استراتژی از پائین به بالاست."

در باره این استراتژی تاکنون جزئیات بیشتر ارائه نشده است.

طالبان در پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان دوباره بدست گرفتند.

از آن زمان به بعد کمک‌های بین‌المللی به افغانستان متوقف شد و بیش از ۹ میلیارد دالر دارایی های افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا منجمد گردید.

حکومت سرپرست طالبان این را بزرگترین عامل وضعیت بد اقتصادی کنونی در افغانستان می‌دانند.

اما بر اساس گزارش‌ها طالبان پس از به قدرت رسیدن هزاران افغان را از کار برکنار کردند و به جای آنها افراد وفادار به خود را گماشتند. در میان آنان زنانی که نفقه آور خانواده های شان بودند، بیشتر متضرر شده اند.

XS
SM
MD
LG