لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

ایجوکو: بسته ماندن مکاتب متوسطه و لیسه برای آینده دختران و افغانستان خطرناک است


لیسه عالی زرغونه در شهر کابل
لیسه عالی زرغونه در شهر کابل

سازمان بین‌المللی آموزش (ایجوکو) می‌گوید که بسته ماندن مکاتب به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم آیندۀ آنان و افغانستان را خراب می‌کند.

این سازمان در گزارشی در آستانۀ یک سالگی حاکمیت طالبان گفته که ممنوع کردن دختران از حضور در مکاتب، نه تنها یک شکست بزرگ است، بلکه منجر به خطرات متعددی از جمله ازدواج اجباری، استثمار و سوء استفاده از دختران می‌شود.

میترا باشندۀ کابل و دانش‌آموز صنف ۱۱ مکتب است که اکنون از آموزش محروم شده است.

او که ۱۱ سال برای دست یافتن به شهادت نامهٔ‌ صنف ۱۲ مکتب و راه یافتن به کانکور زحمت کشید، اکنون دروازهٔ‌ مکتب به رویش بسته است.

میترا به رادیو آزادی گفت: "متاسفانه یک سال از حاکمیت طالبان می‌گذرد اما باز هم دروازهٔ مکاتب به روی دختران بسته است، خودم زیاد نگران هستم که دیگر نمی‌توانم مکتب بروم اگر مکتب می‌بود مه امسال فارغ می‌شدم و شهادت‌نامه می‌گرفتم مه از حکومت طالبان و همه سازمان‌ها که در این بخش کار می‌کنند می‌خواهم دروازه‌های مکاتب را به روی دختران باز کنند تا دختران به تحصیل خود ادامه بدهند."

مروه، باشندهٔ‌ ولایت کندهار و صنف ۹ مکتب است.

مروه به رادیو آزاد می‌گوید، از این که یک سال می‌شود از آموزش محروم مانده و نمی‌تواند به مکتب برود نگران است: "با آمدن طالبان مکاتب به روی مه بسته شده، ما به خاطر آیندۀ ما نگران هستیم، سرنوشت ما نا معلوم است، خواست ما از طالبان این است که حق ما را از ما نگیرند، مکاتب ما را دوباره به روی ما باز کنند."

سازمان بین‌المللی آموزش که یک سازمان غیر دولتی است، در گزارشی به مناسبت یک سالگی حاکمیت دوبارهٔ طالبان نوشته است، از عدم دست‌رسی دختران به تحصیلات متوسطه ابراز نگرانی کرده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در این گزارش که به روز چهارشنبه به نشر رسیده، به نقل از پیلار اورنس، مدیر اجرایی سازمان بین‌المللی آموزش نوشته است، واقعیت این است که دسترسی دختران به مکاتب متوسطه آیندۀ آنان و کشور‌شان را رقم خواهد زد.

آقای اورنس گفته که ممنوع کردن دختران از حضور در مکاتب، نه تنها یک شکست بزرگ است، بلکه منجر به خطرات متعددی از جمله ازدواج اجباری، استثمار و سوء استفاده از آنان می‌شود.

در این گزارش آمده است که ۲۳ مارچ سال گذشته طالبان تصمیم گرفتند تا دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کنند.

سازمان ایجوکو در این گزارش گفته که وضعیت برای پسران نیز در این کشور بهتر نبوده و نزدیک به ۴ میلیون دختر و پسر ترک تحصیل کرده اند.

در این گزارش به موضوع فقر در افغانستان نیز اشاره شده و گفته شده که در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۸.۴ میلیون نفر نیاز به کمک‌های بشری داشتند، اما این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۲۴.۴ میلیون نفر رسیده است.

عزیزاحمد ریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان در یک پیام کتبی به رادیو آزادی گفت، هر زمان که رهبر‌شان فیصله کند، مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز خواهند شد.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان نیز در گفت‌وگوی اخیر خود با مجلۀ شپیگل جرمنی که چند روز پیش نشر شد، ادعا کرد که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم درافغانستان بنا به دستور پاکستان منع شده است. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات آقای کرزی گفته که آنان وابسته به هیچ کشوری نیستند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان یک سال پس از ترک این کشور در نخستین مصاحبه‌اش با تلویزیون "ای بی‌ان" با آنکه خود را رئيس جمهور قانونی افغانستان دانست، اما هیچ یادآوری در مورد بسته بودن مکاتب به روی دانش آموزن دختر بالاتر از صنف ششم نکرد.

نزدیک به یک سال است که دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش محروم هستند و طالبان با وجود وعده‌های پی در پی هیچ اقدامی در راستای بازگشایی مکتب‌ها به روی این دختران نکرده اند.

سازمان بین‌المللی آموزش یک سازمان غیردولتی توسعۀ جهانی با تمرکز بر حمایت از آموزش کودکان است که در ۱۴ کشور فعالیت می‌کند و پروژه هایی را انجام می‌دهد که بیش از ۱.۶ میلیون کودک و جوان در آن مشارکت دارند.

XS
SM
MD
LG