لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

وزیر دفاع بریتانیا ماموریت بیست ساله در افغانستان را ناکام توصیف کرد


بین والیس وزیر دفاع بریتانیا
بین والیس وزیر دفاع بریتانیا

بین والیس، وزیردفاع بریتانیا اعتراف کرده است که ماموریت بیست ساله‌ بریتانیا در افغانستان با کشته شدن صد ها سرباز٬ با ناکامی پایان یافت.

آقای والیس درآستانۀ یک سالگی حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ «دیلی میل» که امروز شنبه منتشر شده گفته است: "آنان برای اهداف درست به آنجا (افغانستان)رفته بودند و بیست سال را آنجا بودند، در بخش امنیت، رشد اقتصاد، آموزش و پرورش و موارد دیگر کارهایی را انجام دادند اما شکست خوردند."

وزیردفاع بریتانیا افزوده است، تاریخ این را نشان داد که پس از بیرون شدن غرب از افغانستان، این کشور یک بار دیگر به حالت گذشتۀ خود بر می‌گردد.

به گفتۀ آقای والیس، آنان شهروندان افغانستان را تنهای تنها رها کردند و افغانستان را بدست طالبان دادند. او افزوده که علت این کار این بود که غرب واقعا نخواست که در افغانستان باقی بماند.

وزیر دفاع بریتانیا در گفت‌وگوی خود این پرسش را از غربی‌ها نیز مطرح کرده است که اگر نمی‌خواستند در آنجا یعنی افغانستان باقی بمانند پس برای چه آنجا رفتند؟

نیرو های بریتانوی که در افغانستان ماموریت نظامی اجرا کردند
نیرو های بریتانوی که در افغانستان ماموریت نظامی اجرا کردند

حالا که تا دو روز دیگر حاکمیت طالبان در افغانستان یک ساله می‌شود، وزیردفاع بریتانیا می‌گوید که از این هراس دارند که هرگاه خانواده‌های سربازانی که در افغانستان قربانی شدند بپرسند که "این همه برای چه بود؟" پرسشی که عام افغان‌ها نیز آن را مطرح می‌کنند.

وزیردفاع بریتانیا: تاریخ این را نشان داد که پس از بیرون شدن غرب از افغانستان، این کشور یک بار دیگر به حالت گذشتۀ خود بر می‌گردد.

روح الله تلاش، باشندۀ کابل و مطیع الله شهاب، باشندۀ ولایت کنر می‌گویند ، با بیرون شدن غرب از افغانستان این کشور به وضعیت بیست سال قبل برگشته است.

"این یک تصمیم غیرمسئولانه و یک بیرون شدن غیرمسئولانه بود، تاثیر منفی آن بر زندگی افغان‌ها بسیار زیاد است، حالا افغان‌ها چیزی برای خوردن ندارند، به سهولت‌های ابتدایی زندگی دسترسی ندارند، کار ندارند، حق تحصیل ندارند، در کنار آن ما تمام نهادهای خود را از دست دادیم."

"ما در هر بخش زیان کردیم، اگر بخش سیاسی بود، اقتصادی، اجتماعی و یا در بخش دیموکراسی بود، چیزی را که ما فکر می‌کردیم، آرزوی که ما برای ساختن یک افغانستان داشتیم همه از بین رفت."

پیش از این شماری از مقام‌های بلند پایۀ نظامی امریکا نیز این هشدار را داده بودند که پایان ماموریت‌شان برای این درافغانستان ناکام بود که چیزی را که می‌خواستند آنرا بدست نیاوردند.

اما جوبایدن رئیس جمهور امریکا و تیم امنیت ملی وی به تکرار از بیرون شدن نیروهای خود از افغانستان دفاع کرده و گفته اند که آنها به هدف‌شان در افغانستان رسیده اند.

این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که پیش از یک سالگی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و با وجود این تعهد طالبان که دیگر این کشور پناهگاه امنی برای هراس افگنان مبدل نخواهد شد، ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در کابل کشته شد.

دلیل بزرگ و مهم ماموریت غرب درافغانستان، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، آزادی بیان و مبارزه با هراس افگنی بود که دیده می‌شود حالا همه نقض شده و یا هم با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG