لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

پنتاگون: بدون حضور نظامی نیز می‌توانیم هراس افگنان را در افغانستان از بین ببریم


آرشیف - یک طیاره بی سرنشین امریکایی در فضای افغانستان
آرشیف - یک طیاره بی سرنشین امریکایی در فضای افغانستان

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در افغانستان، کالن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا می‌گوید، این رویداد نشان داد که اگر آنان در افغانستان سرباز هم نداشته باشند، می‌توانند به سرکوب هراس افگنی رسیدگی کنند.

کالن کال گفت: "به نظر من حمله‌ای که ده روز پیش به ایمن ظواهری، رهبر شبکۀ القاعده و مهمترین تروریست در سطح جهان و دومین طراح حملۀ ۱۱ سپتمبر انجام شد، ما نه تنها به القاعده بلکه به دیگر سازمان‌های تروریستی نشان دادیم که ما به آنان رسیده می‌توانیم و ما آنان را هدف قرار داده می‌توانیم. اکنون که دیگر هزاران سرباز ما در افغانستان حضور ندارند، اما ما از منافع ملی و حیاتی مان حفاظت کرده می‌توانیم."

اظهارات آقای کالن که برای یک نیروی نظامی قوی جهان پالیسی طرح می‌کند این را نشان می‌دهد که احتمالاً امریکا برای سرکوب هراس افگنی در افغانستان جدا از حضور کدام نیروی نظامی، راه‌های دیگری را دارد، راه‌هایی که از طریق آن رهبر القاعده را از بین برد.


حکومت طالبان از کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان اظهار بی‌خبری کرده، اما حملۀ طیاره های بی‌سرنشین امریکا در افغانستان را نقض توافقنامۀ دوحه و حمله به خاک افغانستان دانسته است. اما توافقنامۀ دوحه طالبان را نیز مسئول دانسته تا روابطش را با القاعده قطع کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ اظهارات آقای کالن پاسخ نداد.

معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا در بارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت، اساس این فیصله توافقنامۀ دوحه و تغییر اولویت‌های استراتژیکی امریکا بود.

معاون پالیسی پنتاگون افزود، آنان باید به مشکلاتی اولویت دهند که از سوی چین در منطقه و در کنار آن از سوی روسیه در برابر امنیت اروپا مطرح است.

این مقام بلند پایۀ وزارت دفاع امریکا همچنین گفت، امریکا مدت‌هاست که با هزینۀ بسیار بالایی در یک منطقه ویژه که در اولویتش قرار داشت، مشغول بود.

دیوید پتریوس، جنرال بازنشسته که فرمانده نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان و همچنین رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) بود
دیوید پتریوس، جنرال بازنشسته که فرمانده نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان و همچنین رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) بود

با این حال دیوید پتریوس، جنرال بازنشسته که فرمانده نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان و همچنین رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) بود، روز دوشنبه در مقاله‌ای که در مجلۀ آتلانتیک منتشر شد، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را برای این کشور فاجعه بار خواند.

او گفت، ۴۰ میلیون نفری که نزدیک به ۲۰ سال به آنان کمک شده‌است، همین اکنون با محرومیت و ظلم روبه‌رو هستند و احتمالاً افغانستان در آینده به مرکز افراط‌گرایی و تندروی مبدل خواهد شد.

همچنان از اظهارات معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا این گونه برداشت می‌شود که افغانستان دیگر در اولویت امریکا قرار ندارد. در حالی که امریکا پس از کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان گفت که اجازه نمی‌‌دهد این کشور یک بار دیگر به پناهگاه امن هراس افگنان مبدل شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG