لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل؛ امریکا نگران حمله‌های احتمالی از افغانستان است


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی حین تأمین امنیت کانگرس امریکا
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی حین تأمین امنیت کانگرس امریکا

کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در افغانستان، ادارهٔ استخباراتی امریکا را از حمله‌های احتمالی گروه‌های هراس‌افگن از این کشور بر امریکا نگران کرده است.

کریستوفر وری، رئيس ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) روز پنجشنبه که در کمیتهٔ قضایی کانگرس امریکا صحبت می‌کرد با تأکید روی این موضوع افزود، با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نگران اند که برای جمع‌آوری معلومات استخباراتی در این کشور منابع‌شان را از دست بدهند و با این کار خلای بزرگ استخباراتی ایجاد شود.

رئیس «اف‌بی‌آی»: "به‌خاطر از دست دادن منابع و جمع‌آوری معلومات استخباراتی نگران هستم."

آقای وری می‌گوید: "به ویژه اکنون که ما از افغانستان بیرون شده ایم، من به‌خاطر از دست دادن منابع و جمع‌آوری معلومات استخباراتی نگران هستم، ما آن‌جا خلای بزرگ استخباراتی خواهیم داشت."

مقام‌های امریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که این وضعیت سبب شود که به‌شمول القاعده دیگر گروه‌های تروریستی نیز برای حمله به امریکا تلاش کنند.

کریستوفر وری، رئيس ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی)
کریستوفر وری، رئيس ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی)

او گفت: "من از این نگران ام ‌که القاعده دوباره در آن‌جا منسجم شود و شاخهٔ خراسان داعش از ایجاد خلای امنیتی ناگوار استفاده کند و من در بارۀ این نگران هستم که هراس‌افگنان به‌شمول هراس‌افگنان در این‌جا در امریکا از آن‌چه که آنان در آن‌جا می‌بینند الهام بگیرند."

هرچند طالبان تا اکنون در مورد گفته‌های تازۀ رئیس «اف‌بی‌آی» چیزی نگفته اند، اما آنان پس از پنج روز سکوت در مورد کشته شدن ایمن‌الظواهری، روز پنجشنبه با نشر اعلامیه‌یی از موجودیت او در کابل اظهار بی‌خبری کردند.

در اعلامیه‌یی که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در صفحهٔ تویتر‌ش منتشر کرده آمده است، آن‌ها برای نهاد‌های کشفی و استخباراتی‌شان دستور داده‌اند که همه ابعاد رویداد را به گونهٔ همه‌جانبه و جدی بررسی کنند.

کریستوفر وری، رئیس «اف‌بی‌آی»، این اظهارات را چند روز پس از اعلام خبر کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر القاعده در یک حملۀ هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در کابل، بیان کرد.

اما بعضی از آگاهان امنیتی به این باور‌ اند که کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل، بار دیگر افغانستان را به سوی جنگ‌ها نیابتی خواهد برد.

ایمن‌الظواهری رهبر القاعده که در کابل در حمله یک طیاره بی‌پیلومت امریکایی کشته شد.
ایمن‌الظواهری رهبر القاعده که در کابل در حمله یک طیاره بی‌پیلومت امریکایی کشته شد.

محمد اسحق اتمر، آگاه امور امنیتی به رادیو آزادی گفت، این رویداد به جهان ثابت کرد که هنوز هم گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان وجود دارند و پرورش می‌شوند.

آقای اتمر افزود: "یک موردی که واضح شد این است که این‌جا گروه‌های هراس‌افگن موجود اند، این‌که آن‌ها تهدیدی برای کشور‌های دیگر است و برای منافع امریکا تهدید بوده می‌توانند موضوع جدا است، اما بد‌بختانه أفغانستان اکنون جغرافیای جنگ‌های نیابتی است و این جغرافیه از سوی کشور‌های منطقه و نیروهای جهانی به جای یک‌دیگر استفاده می‌شود."

پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل، کشورهای منطقه و جهان به ویژه امریکا نگران تهدیدها در برابر منافع‌شان هستند.

پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل، کشورهای منطقه و جهان به ویژه ایالات متحدۀ امریکا نگران تهدیدها در برابر منافع‌شان هستند و از همین رهگذر انتقادها و نگرانی‌ها در بارۀ طالبان بیشتر شده‌اند.

تلاش کردیم دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشیم و این‌که تا اکنون از بررسی‌های شان در مورد کشته شدن ایمن‌الظواهری به چه دست یافته‌اند؟

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان تا نشر این گزارش به رادیو آزادی معلومات نداد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG