لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

اندپندنت: آیا می توان به ساده گی یک نسل زنان با استعداد افغان را فراموش کرد


روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا
روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا

نشریۀ اندپندنت

  • نشریۀ بریتانیایی اندپندنت با اشاره به یکسالگی تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان می نویسد که سالگرد تسلط طالبان چیزی نیست که بتوان آن را با وحشت تماشا نمود، یا بی تفاوت تلقی کرد. زیرا افغانستان بدون ارتباط با بریتانیا نیست.


اندپندنت می افزاید، نفوذ بریتانیا در افغانستان به جنگ دوم افغان و انگلیس و به سال های ۱۸۷۸ تا ۱۸۸۰ میلادی بر میگردد، زمانی که بریتانیا قلمرو افغانستان را تصرف کرده و آن را با هند بریتانیایی، ضمیمه ساخت.

اندپندنت : بریتانیا همواره از فعالیت های زنان و در افغانتسان حمایت کرده است

به نوشتۀ اندپندنت، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی نیز بریتانیا در جنگ برضد طالبان و شبکۀ القاعده در افغانستان اشتراک داشت و در جریان ۲۰ سال کمک های بریتانیا از حقوق و توانمندسازی زنان افغان، حمایت کرده است.

اندپندنت می پرسد، آیا می توان به ساده گی یک نسل زنان با استعداد افغان را فراموش کرد که بریتانیا آنها را تشویق کرده و آموزش داده است؟

اندپندنت، با اشاره به محدویت هایی که طالبان در یکسال گذشته بر زنان و دختران افغان وضع کرده اند و تظاهرات اخیر زنان در کابل در آستانۀ سالروز تسلط طالبان می نویسد که قدرت و شجاعت، بسیار قبل از دوران مدرن و یا تسلط طالبان، با جوهر یا دی. ان. ای(DNA) زنان افغان، گره خورده است.

به نوشتۀ اندپندنت، رابعه بلخی مشهورترین شاعر زن افغان که در قرن دهم و ملالی میوند، قهرمان ملی در جنگ دوم افغان و انگلیس، میراثی از قدرت و شجاعت را به زنان افغان به میراث گذاشته اند.

سانفرانسیسکو کرونیکل

روزنامۀ امریکایی سانفرانسیسکو کرونیکل هم به سالروز تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان توجه کرده، می نویسد که دوشنبه طالبان سالروز تسلط بر کابل را جشن گرفتند. تسلط سریعی که باعث فرار عجولانه رهبران افغان شد که تحت حمایت غرب قرار داشتند.

روزنامه می افزاید که با تسلط طالبان، اقتصاد افغانستان به بحران کشانیده شد و اینک پس از یک سال، چیزهای زیاد در افغانستان تغییر کرده، شورشیان سابق برای حکومتداری تلاش می کنند، اما در سطح بین المللی منزوی باقی مانده اند.

سانفرانسیسکو کرونیکل می نویسد، تندروها در حکومت تحت تسلط طالبان محدودیتهای شدید را در زمینۀ دسترسی دختران به آموزش و زنان به کار وضع کرده اند، با وصف وعده های قبلی، طالبان برعکس آن عمل کرده اند و پس از یکسال، دختران نوجوان افغان هنوز هم از رفتن به مکاتب متوسطه و عالی محروم هستند و زنان هم باید در محضرعام سر تا پای شان را بپوشانند.

ستارز اند سترایپز

نشریه امریکایی ستارز اند سترایپز هم با اشاره به یکسالگی تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، می نویسد که یک سال از تصرف کابل توسط طالبان گذشت و تا حد زیاد تصاویری افغانهای وحشتزده و در حال فرار از کشورشان، از خاطر امریکاییهایی محو شده که از راه دور، عملیات بیرون ساختن افغان ها را تماشا می کردند.

ستارز اندسترایپز می افزاید، اما پرسونل نظامی امریکایی که مستقیماً در عملیات بیرون ساختن افغان ها از کابل اشتراک داشته اند می گویند، پس از یک سال هنوز هم تحت تأثیر این رویداد قرار دارند. در این عملیات بیش از ۱۲۰ هزار افغان توسط نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون ساخته شده و اکثریت آنها در ایالات متحدۀ امریکا مسکن گزین شده اند.

XS
SM
MD
LG