لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

عفو بین‌الملل قتل ۱۴ پناهجوی افغان از سوی نیروهای ایرانی و ترکی را مستند کرده است


آرشیف - شماری از پناهجویان افغان
آرشیف - شماری از پناهجویان افغان

سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی گفته که ایران و ترکیه خلاف قوانین بین‌المللی، جلو ورود افغان‌ها را به داخل کشورهای‌شان می‌گیرند.

این سازمان ناوقت روز گذشته (سه‌شنبه ۸ سنبله) در این گزارش گفته که نیروهای مرزی ترکیه و ایران در بخش‌های مرزی آن‌کشورها بر پناهجویان افغان شلیک می‌کنند که این مسئله سبب زخمی شدن و حتی کشته شدن آنان می‌شود.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است این سازمان مستند کرده که در یک سال گذشته نیروهای ایرانی یازده پناهجوی افغان و نیروهای ترکی ۳ پناهجوی افغان را با شلیک گلوله کشته اند.

گزارش افزوده است که این آمار شاید به مراتب بلند از آنچه باشد که از سوی این نهاد مستند شده است.

اما ترکیه و ایران در مورد این گزارش سازمان عفو بین‌الملل تا کنون واکنش رسمی از خود نشان نداده اند.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است که ایران و ترکیه افغان‌هایی را به گونه جبری از کشور شان اخراج می‌کنند که زندگی‌های‌شان در افغانستان با تهدید مرگ روبه‌رو است.

آرشیف - شماری از افغانهای پناهجو در نزدیک سرحد ایران با ترکیه
آرشیف - شماری از افغانهای پناهجو در نزدیک سرحد ایران با ترکیه

سازمان عفو بین‌المللی از تمامی کشورها خواسته است که همین اکنون هیچ افغانی باید به زور اخراج نشود، چون به باور این سازمان ممکن حقوق بشری آنان در افغانستان با تهدیدهایی روبرو شود.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته است تا با کشورهای کمک کند که از پناهجویان افغان میزبانی می‌کنند. همچنان از اروپا ، ایالات متحده آمریکا و کانادا خواسته است که زمینه را برای بیرون کردن افغان‌هایی فراهم سازند که با تهدید طالبان روبه‌رو هستند.

میرویس: از زمانی که به کابل رسیدیم نه کسی برای ما پول داد و نه کسی پرسان ما را کرد."

میرویس باشندۀ ولسوالی قرغه‌یی ولایت لغمان پس از سپری کردن دو نیم ماه زندان در ترکیه چند هفته پیش دوباره به افغانستان برگشتانده شد.

میرویس برای رفتن به اروپا، افغانستان را ترک گفته بود، و از راه‌های پر خطر خودش را به ترکیه رسانیده بود، اما می‌گوید که به دلیل نداشتن اسناد قانونی از سوی پولیس ترکیه بازداشت و زندانی شد: "ما را بازداشت کردند تقریباً دونیم ماه زندان را بالایم سپری کردند، بعداً سفیر آمد و گفت که اگر به افغانستان می‌روید آن‌جا برایتان ۳۵۰ دالر داده می‌شود، ما هم قبول کردیم اما زمانی که به کابل رسیدیم نه کسی برای ما پول داد و نه کسی پرسان ما را کرد."

میرویس تا درجه لیسانس تحصیل کرده است، اما به گفته خودش به دلیل مشکلات امنیتی و اقتصادی مجبور شد کشور را ترک کند.

رحمان الله باشنده ولایت ننگرهار که تازه از ایران برگشتانده شده است هم حکایت مشابهی دارد:
"اینجا خو کار و بار نیست، حتی روزانه مزدورکاری هم پیدا نمی‌شود، من زندگی را به سختی می‌گذرانم اما فرزندان من نان می‌خواهند من مجبور استم که از راه‌های مرگبار دوباره به ترکیه بروم و خود را به اروپا برسانم."

حکومت طالبان تازه در این مورد چیزی نگفته است، اما پیش از این گفته بود که برای هیچ کسی در افغانستان خطر متوجه نیست و به عفو عمومی اعلام شده از سوی رهبر‌ شان متعهد استند_آن‌چه که در گزارش‌های شماری از سازمان‌های جهانی در بارۀ قتل‌های هدفمند و شکنجۀ برخی از کارمندان و نظامیان حکومت مخلوع از سوی افراد طالبان به چالش کشیده شده است.

پس از آنکه نیروهای خارجی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان بیرون شدند و طالبان در این کشور حاکم شدند، هزاران افغان از این کشور بیرون شده و این روند هنوز هم ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG