لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

عبدالسلام حنفی: حمله خونین مرکز آموزشی کاج جنایت بزرگ است


عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان
عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان

به ادامۀ واکنش‌های داخلی و خارجی به حملۀ روز جمعه در کابل، عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان این حمله را یک جنایت بزرگ خوانده است.

او روز شنبه در نشستی در کابل گفته که حمله بر مراکز آموزشی و مساجد یک عمل غیرانسانی است و عاملان این رویدادها باید پس از بازداشت به پنجۀ قانون سپرده شوند: "هرآن کسی که به این گونه جنایات دست می‌زند و مسلمانان را در وقت نماز در مساجد هدف قرار می‌دهد و یا شاگردان بی‌دفاع که در مراکز تعلیمی معصومانه به یک آرزوی بزرگ در حال فراگیری علم هستند آنها را هدف قرار می‌دهند به نظر من هیچ جنایت بزرگ از این کرده وجود ندارد."

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داده که در حملۀ انتحاری روز جمعۀ گذشته در یک مرکز آموزشی بنام (کاج ) در منطقۀ دشت برچی مربوط به حوزه سیزدهم امنیتی شهر کابل دست کم ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شدند.

یوناما درگزارش خود گفته است که بیش از ۲۰ تن کشته شدگان این رویداد دختران هستند.

اما وزارت داخلۀ حکومت طالبان پیش از این شمار تلفات این رویداد را ۲۵ کشته و ۳۱ زخمی اعلام کرده بود.

آقای حنفی این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که از حاکمیت دوبارۀ حکومت طالبان در افغانستان بیش از یکسال سپری شده، اما تا هنوز دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی و یکی از فعالان حقوق زن در واکنش به گفته‌های آقای حنفی می‌گوید، طالبان به جای محکوم کردن باید معذرت بخواهند: "طالبان بجای این که این گونه اعمال را محکوم کنند، بیایند در مقابل مردم معذرت بخواهند، بخاطری که هنوز هم مکاتب دختران مسدود است و ما می‌بینیم که مکاتب و مراکز آموزشی مورد حمله قرار می‌گیرند، من فکر می‌کنم اگر مشکل افغانستان تنها به حرف‌های سیاسی و محکوم کردن‌ها حل می‌شد این در بیست سال گذشته حل می‌گردید."

قابل یاد آوریست که طالبان در پیوند به حقوق بشری به ویژه آموزش دختران و حق کار زنان به سطح بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته اند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان روز گذشته در کوپنهاگن، پایتخت دنمارک در ملاقات با شماری از فعالان مدنی افغان گفته است که در هیچ گوشه‌ای از دنیا مانند افغانستان با زنان برخورد نمی‌شود.

وی گفته، افغانستان در دور نخست حاکمیت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ الی ۲۰۰۱ با چنین وضعیتی مواجه بود و این وضعیت نباید تکرار شود.

XS
SM
MD
LG