لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

دهقانان: تا حال رسماً به ما در رابطه به منع کشت کوکنار اطلاع داده نشده است


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

با فرا رسیدن فصل تازه کشت کوکنار در ولایت های گرمسیر افغانستان٬ تا حال رسماً به دهقانان در رابطه منع کشت کوکنار آگهی داده نشده است.

دهقانان و زمینداران در ارزگان و کندهار میگویند، تنها از طریق رسانه ها شنیده اند که حکومت طالبان کشت کوکنار را منع کرده، اما رسماً در این مورد به آنان چیزی گفته نشده و بدیل کوکنار نیز در اختیار شان قرار نگرفته است.

در ولسوالی میوند ولایت کندهار دهقانان سرگرم آماده ساختن زمین زراعتی شان برای کشت و زراعت در فصل تازه سال اند.

عبدالقیوم که سالهای قبل و در ماه حمل امسال بخشی از زمین زراعتی اش را در ولسوالی میوند ولایت کندهار کوکنار کشت کرده بود، میگوید که تا حال رسماً از سوی حکومت طالبان و اداره محلی به آنان در رابطه به منع کشت کوکنار چیزی گفته نشده است.

" تا حال برای ما اعلان نشده و مکتوبی هم فرستاده نشده، اگر کمکی با ما صورت گیرد منع کشت کوکنار کار خوب است، اما اگر کمک صورت نگیرد، ما عایدی نداریم، پول دوا و پول غذا را نداریم. ولی اگر کمکی صورت گیرد، میشود کاری کرد."

تصویر آرشیف: دهقانان در یکی از مزارع کوکنار در ولایت کندهار
تصویر آرشیف: دهقانان در یکی از مزارع کوکنار در ولایت کندهار

رهبر طالبان به تاریخ ۱۴ ماه حمل امسال با دادن یک فرمان کشت، کوکنار تولید و قاچاق مواد مخدر را منع اعلان کرد، اما با گذشت شش ماه از این فرمان، حکومت طالبان تا حال نتوانسته بدیل کشت کوکنار را در اختیار دهقانان قرار دهد.

به تازه گی اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد گفت که این دستور رهبر طالبان سبب شده تا قیمت یک کیلوگرام تریاک خُشک در افغانستان به (۱۹۰) دالر و یک کیلو تریاک تازه نیز به (۱۲۷) دالر افزایش یابد.

نقیب الله دهقان در ولسوالی خاص ارزګان در ولایت ارزگان تا حال تصمیم نگرفته که در این فصل سال بر زمینش کدام محصول زراعتی را کشت کند، زیرا وی دستور رهبر طالبان در مورد منع کشت کوکنار را تنها از طریق رادیو شنید، اما حکومت طالبان بدیل کوکنار را در اختیار قرار نه داده است.

" از طریق رادیو شنیدیم که طالبان اعلان کرده اند که کشت کوکنار منع است و کشت نکنید. اگر کشت کوکنار منع شود این همه مردم با مشکل روبرو میشوند. با ما بدیل کشت کوکنار را کمک کنند و تخم های زراعتی را در اختیار ما قرار دهد که بدیل کوکنار شود. اگر کوکنار کشت نکنیم، کود قیمت است و کشت گندم چیزی بدست نمیدهد، عاید گندم مصرف تراکتور و کود را پوره کرده نمیتواند."

یکی از دهقانان: حکومت با ما بدیل کشت کوکنار را کمک کنند و تخم های زراعتی را در اختیار ما قرار دهد که بدیل کوکنار شود.

اما حسیب الله احمدی رییس دفتر معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله میگوید، آنان در چند ماه گذشته پیوسته در این رابطه به مردم اطلاع داده اند.

"از زمانی که از سوی جناب امیرالمومنین در رابطه به منع کار و بار مواد مخدر فرمان داده شد، بر اساس تلاشهای معینیت مبارزه با مواد مخدر در تمام کشور با بزرگان قوم، دهقانان و مردم عام نشستها برگزار شده و در رابطه به منع کشت بته های نشئه آور به آنان وضاعت و اطلاع داده شده است."

حکومت طالبان از چند ماه به اینسو تلاش میکند تا کمک های خارجی، به ویژه کمک کشورهای همسایه را در بخش تهیه کشت بدیل کوکنار و مبارزه با مواد مخدر بدست آرد، اما تا حال هیچ کشوری در این بخش عملاً کمک نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG