لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

باغ‌های پسته بر مزارع سابق کوکنار در هلمند و ارزگان آماده حاصل دهی است


تصویر آرشیف: باغ پسته
تصویر آرشیف: باغ پسته

بیش از شصت هکتار باغ های پسته در ولایت های هملند و ارزگان پس از چهار سال آماده حاصل دهی شده است.


باغداران در مرکز ولایت ارزگان سرگرم رسیده گی به درختان پسته اند که چهار سال قبل به کمک مالی و تخنیکی اداره مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون ایالات متحده امریکا یا (INL) ساخته شد.

هاشم زمیندار در ولایت هلمند و نور ولی باغدار در ولایت ارزگان در گذشته بر زمینهای شان کوکنار کشت میکردند، در سال ۱۳۹۸ شمسی به کمک اداره (INL) بر آن باغ ساختند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی میگویند که امیدوار اند با آماده شدن باغ های پسته شان به حاصل دهی، در مقایسه به کشت کوکنار عاید بیشتر بدست آرند.

- " بر زمین های خود نهال پسته شاندیم، حال به حاصل رسیده و ان شالله حاصلی خوبی داده. منفعت آن در مقایسه به تریاک بیشتر است، چون مصرفش کم است و کار کمتر نیاز دارد، اما حاصل خوب میدهد."

- " دو سه سال میشود که دولت با ما کمک کرد و این نهال ها را برای ما شاند و حال مصروف باغداری پسته استیم. حاصل آن خوب و قناعت بخش است. در مقایسه به کوکنار پسته خوب است. مردم افغانستان فقیر اند، اگر برای دهقانان باغ پسته ساخته شود، کوکنار کشت نخواهند کرد."

پروژه های مبارزه با مواد مخدر که از سوی ایالات متحده تمویل گردیده تلاش داشته است تا بجای کوکنار دهقانان بتوانند کشت های بدیل را جستجو کنند
پروژه های مبارزه با مواد مخدر که از سوی ایالات متحده تمویل گردیده تلاش داشته است تا بجای کوکنار دهقانان بتوانند کشت های بدیل را جستجو کنند

ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از (۹) میلیارد دالر را در راه مبارزه با مواد مخدر مصرف کرد که از این میان بیشترین پول آن صرف پروژه های بدیل کشت کوکنار در افغانستان شد.

اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان یا (سیگار) اما دریافته است که پروژه های بدیل کوکنار تاثیر چندانی در کاهش کشت کوکنار در این کشور نداشته است.

اما دهقانان در جنوب افغانستان به این باور اند که در مقایسه به کمک پول نقد و وسایل به عنوان بدیل کوکنار، ساخت باغ ها و معرفی کشت های بدیل توانسته در دراز مدت بدیل خوبی برای کوکنار ثابت شود.

ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از (۹) میلیارد دالر را در راه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده است

حکمت الله صلحی متخصص بخش زراعت پیشنهاد میکند که برنامه های بدیل باید با توجه به نیازمندی دهقانان و اقلیم زراعتی هر ولایت در نظر گرفته شود.

آقای صلحی میگوید، کشت هایی باید بدیل کوکنار قرار گیرد که در داخل و خارج از افغانستان بازار بهتر داشته باشد.

" در دراز مدت برای منع کشت کوکنار باید نباتاتی در نظر گرفته شود که بازار خارجی داشته باشد و دهقانان آن را به خواست خود شان کشت کنند. باید مشکل آب در نظر گرفته شود و با توجه به اقلیم منطقه باید کشت بدیل معرفی شود، چنین بدیلی به نفع دهقانان خواهد بود."

خواست کشت بدیل کوکنار از سوی دهقانان در حال است که با گذشت بیش از سه ماه از صدور فرمان منسوب به رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار، تا حال نه حکومت طالبان و نه هم نهادهای خارجی در این بخش با دهقانان کمک کرده است.

گزارش: شریف الله شرافت

XS
SM
MD
LG