لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

یک کمیسیون حکومت طالبان دوسیه های زندانیان ولایت پنجشیر را بررسی می‌کند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

حکومت طالبان برای بررسی دوسیه های زندانیان ولایت پنجشیر یک کمیسیون شش نفری ایجاد کرده است.

شماری از باشندگان ولایت پنجشیر که اعضای خانواده‌های شان از سوی طالبان زندانی شده اند به رادیو آزادی می‌گویند، آن‌ها بدون هیچ جرمی به زندان انداخته شدند.

یکی از این افراد که به دلیل تهدیدات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی می‌گوید، یک ماه پیش برادرش از سوی طالبان بدون مشخص بودن جرمش زندانی شده است: "برادر من در زندان پلچرخی زندانی است، ناحق به مفت گپ گرفتند هیچ کدام گناهی نکرده، همی مردم امارت گرفتن یک ماه می‌شود، برادر من هیچ کاره نبود، در منطقه در دهقانی بود آمدن جمع کدن رفتن، احوالش را هیچ نداریم که چی می‌کنند، لت و کوب می‌کنند، از اینجا هم که بردن لت و کوب کردن مقابل من لت و کوبش کردند و بردنش ما می‌خواهیم که آزاد شود، یک پسر کاکایم و قومی ما را هم زندانی کردند."

این در حالیست که به تازگی دفتر والی طالبان برای کابل در اعلامیه‌ای گفته، به دستور ملا حسن آخند، رئیس الوزرای حکومت طالبان یک کمیسیون شش نفری برای بررسی همه دوسیه های زندانیان منسوب به ولایت پنجشیر ایجاد شده است.

بر اساس این اعلامیه، این کمیسیون به اساس تقاضای علما و متنفذین پنجشیر مقیم کابل ایجاد شده است.

ضیاالله هاشمی، سخنگوی والی طالبان برای کابل به رادیو آزادی گفت: "به امر رئیس الوزرای امارات اسلامی افغانستان و به رهبری مقام ولایت کابل، از شش ارگان، یک یک عضو است که این کمیتهٔ شش نفری از تمام محابس و زندان‌های که در شهر کابل است از آن‌ها دیدن می‌کنند و دوسیه‌های مردم پنجشیر که دوسیه‌ها و جرم‌های خورد خورد دارند، مشکلات حقوقی که هست، در این رابطه آن‌ها جستجو می‌کنند و بعداً معلومات را با مقام ولایت کابل شریک می‌سازند و مقام ولایت کابل راپور را ریاست ا‌لوزرا شریک می‌سازد."

به گفتهٔ آقای هاشمی، پس از اثبات بی‌گناهی زندانی‌های مربوط ولایت پنجشیر، آن‌ها هرچه زودتر آزاد خواهند شد.

این در حالیست که افراد طالبان به نقض حقوق بشر از جمله تیرباران اسیران جنگی، بازداشت و لت و کوب افراد به اتهام همکاری با جبهۀ مقاومت ملی متهم هستند.

حکومت طالبان در بیشتر موارد ادعای نقض حقوق بشر در پنجشیر را رد کرده و در برخی موارد گفته که این گونه ادعاها را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۱۳ میزان اعلام کرده بود که یک هیئت را به ولایت پنجشیر فرستاده تا در مورد ادعاهای نقض حقوق بشر در این ولایت تحقیق کنند. اما نتایج این تحقیقات تا به حال مشخص نشده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG