لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

در روستای قلعه ژاله ولسوالی بگرام به هزینه باشندگان محل سرک ساخته می‌شود


باشندگان روستای قلعه ژاله کمر بسته اند تا به هزینه مردمی برای خود سرک جور کنند
باشندگان روستای قلعه ژاله کمر بسته اند تا به هزینه مردمی برای خود سرک جور کنند

از ده روز به این طرف گروهی از باشندگان قلعه ژاله در ولسوالی بگرام ولایت پروان با هزینه مردمی از صبح تا شام عرق می‌ریزند که صاحب سرک شوند و بتوانند به آسانی برای برآورده کردن نیازهای روزمره شان به مرکزهای شهری رفت و آمد کنند.

قلعه ژاله از روستاهایی دور افتاده است که بیش از ۵۰۰ خانواده در آن زندگی می‌کنند.

انورخان: مریض خود را که انتقال می‌دهیم به بازار صیاد یا بازار غلام علی در مسیر راه فوت می‌کند.

انورخان ۵۵ ساله یکی از باشنده‌های محلی به رادیو آزادی می‌گوید که به مشکل از اهالی قریه پول جمع آوری کرده اند: "مشکل ما این است که سرک نداریم و فاصله ما با دیگر مناطق زیاد است، مریض خود را که انتقال می‌دهیم به بازار صیاد یا بازار غلام علی در مسیر راه فوت می‌کند. یک موتر را که به خاطر انتقال مریض خود کرایه می‌کنیم راننده ۲۵۰۰ افغانی کرایه می‌گیرد. ما مردم غریب هستیم، کار نیست، هشت صد هزار افغانی از بیوه، یتیم، صغیر و کبیر جمع کردیم و از پول شخصی خود سرک را احداث کردیم."

مردم می گویند در سال‌های حاکمیت جمهوری مخلوع با وصف سرازیری ده‌ها میلیارد دالر به افغانستان به نیازمندی‌های اولیه‌شان مانند ساختن سرک هیچ توجهی نشد.

روستای قلعه ژاله مربوط ولسوالی بگرام ولایت پروان
روستای قلعه ژاله مربوط ولسوالی بگرام ولایت پروان

این شکایت از باشندگان روستای قلعه ژاله در حالی بیان می‌شود که میدان هوایی بگرام پایگاه نظامی نیروهای بین المللی در نزدیکی این روستا موقعیت داشت. بگفته برخی از باشندگان ولایت پروان، پی آر تی یا گروه بازسازی ولایتی نیروهای ایالات متحده امریکا و کرویای جنوبی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلیون‌ها دالر در ولایت پروان در پروژه‌های بازسازی و نوسازی به مصرف رساندند.

لطف الله: نه حکومت امارت تا حال به قریه ما توجه کرده و نه حکومت قبلی

لطف الله ۳۸ ساله یکی دیگر از باشندگان قلعه ژاله است: "در زمان جمهوریت مردم ما زیاد به دولت مراجعه کردند تا به قریه ما توجه شود. اما موسسات به قریه ما نمی آمدند، چون می‌گفتند در قریه شما طالبان هستند و قریه ما در لیست ساحه طالبان قرار داشت. هیچ توجه از طرف حکومت به قلعه ژاله نشده، نه حکومت امارت تا حال توجه کرده و نه حکومت قبلی کدام توجه کرده بود."

حال آنان از طالبان هم گله دارند. انور خان یکی از شاکیان است: "عریضه کردیم ولی هیچ کس توجه نمی‌کند، امارت اسلامی توجه نمی‌کند. چندین عریضه کردیم، عرایض خود را به ریاست انکشاف ولسوالی بگرام و ریاست حوادث تسلیم کردیم، اما توجه نمی‌کنند فوتوکاپی عرایض ما موجود است. سرک ما را باید دولت اعمار بکند، ما مردم غریب هستیم."

مسئولان طالبان در ولسوالی بگرام ولایت پروان مشکل نبود سرک در قلعه ژاله را می‌پذیرند.

مسعود اعظمی معاون ولسوالی بگرام ولایت پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "ما در جریان هستیم، مردم پول جمع آوری کردند و در سرک‌شان کار جریان دارد. ما جریان کار مردم این قریه را در واتساپ گروپ با ولایت شریک کردیم و تقاضا کردیم که از طرف موسسات و نهاد‌های دولتی و خصوصی همرای‌شان کمک و همکاری شود. صدای‌شان و پیام شان را به مقامات بالا رسانیدیم، دیده شود که از طرف مقام‌های بالا برای ما چه هدایت می‌دهند و چه امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهند."

باشندگان روستای قلعه ژاله می‌گویند که هم در زمان رژیم مخلوع جمهوریت و هم در حکومت طالبان برای ساخت سرک مکراً درخواست دادند اما هیچگاه صدای شان شنیده شد و بالاخره مجبور شدند کار ساخت سرک را به هزینه مردمی آغاز کنند
باشندگان روستای قلعه ژاله می‌گویند که هم در زمان رژیم مخلوع جمهوریت و هم در حکومت طالبان برای ساخت سرک مکراً درخواست دادند اما هیچگاه صدای شان شنیده شد و بالاخره مجبور شدند کار ساخت سرک را به هزینه مردمی آغاز کنند

اما بسیاری از مردم به این گپ‌ها چندان باور ندارند.

آنان می‌گویند که تصمیم‌شان را گرفته اند و نمی‌توانند از این بیشتر منتظر بمانند.

انور خان می‌گوید که سرک مردم قریه قلعه ژآله را به دیگر خدمات ابتدایی مثل مکتب، کلینیک، شفاخانه و نیز شهرها مثل چاریکار و پایتخت کابل وصل می‌کند.

XS
SM
MD
LG