لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

زیر پُل سوخته در غرب کابل بار دیگر به محل تجمع هزاران معتاد مبدل شده است


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد

زیر پُل سوخته در غرب کابل پس از وقفه دو ساله بار دیگر به محل تجمع معتادان مواد مخدر مبدل شده است.

در زیر پُل سوخته در غرب شهر کابل کارمندان مرکز (۱۵۰) بستر تداوی معتادان با زنانی دست و گریبان اند که شب و روز در زیر همین پُل اند و از مواد مخدر استفاده میکنند.

یک تن از این زنان که ظاهراً بین (۳۵) تا (۴۰) سال سن دارد و از گرفتن نامش خود داری میکند، میگوید که این چندمین بار است که مواد مخدر را ترک کرده، اما بار دیگر به آن معتاد شده است.

" یک هفته قبل از شفاخانه خارج شدم، همینجا استم و همینجا می مانم، چون ده سال شده همینجا استم. فرزند و هرچی دارم، آنان در پرورشگاه استن، در یتیم خانه. "

در میان این جمع هزار نفری معتادان در زیر پُل سوخته یک خانوادهای چهار نفری نیز حضور دارد که مادر، پدر و هردو فرزند شان معتاد اند و در همینجا باهم زیر یک پلاستیک باهم شب و روز شان را سپری میکنند.

در نتیجه بیکاری و سهولت در دسترسی به مواد مخدر هر روز به تعداد افراد معتاد در مرکز و ولایات افغانستان افزوده میشود
در نتیجه بیکاری و سهولت در دسترسی به مواد مخدر هر روز به تعداد افراد معتاد در مرکز و ولایات افغانستان افزوده میشود

خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان درکابل میگوید، آنان در همکاری با مراکز ترک اعتیاد با توجه به ظرفیت این مراکز معتادان را جمعآوری و به همین مراکز می فرستند.

" ما به پُل سوخته رفتیم و قصد داشتیم که بیست معتاد زن را جمعآوری کنیم، اما ما در آنجا تنها هشت زن را پیدا کردیم و آنان را به شفاخانه انتقال دادیم، این روند همچنان ادامه دارد."

در سال ۱۳۹۹ ساحه زیر پُل سوخته به صورت کامل از وجود معتادین پاکسازی شده بود٬ اما حالا بار دیگر معتادین زیادی در آن جا حضور دارند

پُل سوخته که بزرگترین و مشهور ترین محل تجمع معتادان در شهر کابل بود، در سال ۱۳۹۹ میلادی به گونه کامل از وجود معتادان پاکسازی شد، اما در ماههای اخیر زیر این پُل بار دیگر به محل تجمع معتادان مبدل شده است.

با کاهش کمکهای مالی و تخنیکی خارجی با بخش ترک اعتیاد در افغانستان، از میان (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان، بیش از چهل مرکز آن در یک سال گذشته مسدود شد، اما ارایه خدمات در مراکز فعال نیز به مراتب کاهش یافته است.

یکی از این مراکز، مرکز (۱۵۰) بستر تداوی زنان و اطفال معتاد در کابل است که در حال حاضر در مجموع (۷۱) معتاد، به شمول (۲۲) کودک و (۴۹) زن در آن بستری اند.

مراکز تداوی معتادین نیز در این اواخر با مشکلات کمبود امکانات و نداشتن بودیجه مواجه شده است
مراکز تداوی معتادین نیز در این اواخر با مشکلات کمبود امکانات و نداشتن بودیجه مواجه شده است

شایسته حکیم رییس این مرکز به رادیو آزادی گفت که با وجود مشکلات، در هفته های اخیر فعالیتهای آنان قسماً نورمال شده و کارمندان آنان جمعآوری معتادان را از سر گرفته اند.

" کارمندان ما به اساس پلان ساحوی خود هفته دو روز برای جمعآوری معتادان به پُل سوخته و سایر روزها را به مناطق دیگر میروند. در بخش جذب مریضان، هم خود مریضان مراجعه میکنند، هم خانواده های معتادان آنان را برای بستر میآورند و هم تیم ساحوی ما مطابق پلان به ساحه میرود و مریض جمعآوری میکند. "

حکومت طالبان ادعا میکند که در یک سال گذشته (۱۴) هزار معتاد مواد مخدر را تنها در شهر کابل تداوی کرده اند.

شماری از این افراد تداوی شده اما به رادیو آزادی گفته اند که هنگام نگهداری در زندان بدون دریافت خدمات صحی، با زور به ترک مواد مخدر وادار شده اند، به همین دلیل اعراض اعتیاد در آنان باقی مانده و با رهایی از زندان بار دیگر به مواد مخدر معتاد شده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG