لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

به دلیل بیکاری و فقر٬ تعداد افراد معتاد در ولایت کاپیسا افزایش یافته است


تصویر آرشیف: تعداد از افراد معتاد به مواد مخدر
تصویر آرشیف: تعداد از افراد معتاد به مواد مخدر

در نتیجه افزایش بیکاری در میان جوانان و فقر در کاپیسا، تعداد معتادان به مواد مخدر در این ولایت افزایش یافته است.

به تازگی یک اداره ملل متحد گفت که بهای تریاک افزایش یافته و از این طریق عواید دهقانان سه برابر شده است.

یک مرد چهل هشت ساله می گوید که بیست سال می شود که در دام اعتیاد گیر مانده است.

"من که مواد نشئه آور شیشه را پیدا کردم استفاده کردم، اگر پودر هم پیدا کردم، استفاده کردم و اگر تریاک را هم پیدا کردم استفاده کردم، اما سلسله اعتیاد من از سگرت شروع شد."

او که نمیخواهد نامش در گزارش ذکر شود٬ فعلا در شفاخانه تداوی معتادان به مواد مخدر در شهر محمود راقی مرکز ولایت کاپیسا بستری است. او می گوید نمی داند که زن و فرزندانش در چه و حال روز اند:

"خانواده دارم، پنج دختر دارم و خانمم اعضای فامیل من اند. کسی نیست که فعلاً یک چای و بوره برای شان بخرد، رفیق هایم میگویند که برای شان می خرند ولی من فکر نمی کنم که کسی برای شان بخرد چون من خودم آنجا بودم کار می کردم اما بازهم خرج خانه پوره نمی شد."

نبود زمینه های کار و گسترش فقر در بسیاری از ولایات افغانستان به تعداد افراد معتاد افزوده است
نبود زمینه های کار و گسترش فقر در بسیاری از ولایات افغانستان به تعداد افراد معتاد افزوده است

فعلا در شفاخانه تدوای معتادان در محمود راقی بیست تن بستری اند.

در میان شان یک مرد ۳۸ ساله هم است که می گوید چند سال قبل در ایران در دام اعتیاد افتاد. او برای کارگری و پیدا کردن لقمه نانی برای خانواده اش به ایران رفته بود. این مرد بخاطر ازدست دادن کارش از ایران پانزده سال قبل به وطن برگشت.

او از وضع موجود چندان راضی نیست میگوید:

"بیست سال است که معتاد هستم. دو مرتبه در این شفاخانه بستر شدیم در دوران جمهوریت اعاشه و نان ما خوب بود. در دوران امارت باز هم بستر شدیم ولی حال نه اعاشه ما خوب است و نه غذای ما. واقعاً شکم ما سیر نمی شود."

سه تن از معتادین به مواد مخدر که در شفاخانه کاپیسا تحت مداوا قرار دارند
سه تن از معتادین به مواد مخدر که در شفاخانه کاپیسا تحت مداوا قرار دارند

او می گوید که بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از یک سال گذشته، فروشنده های مواد مخدر زیادتر شده اند.

"در قریه ما در پنج مکان مواد مخدر می فروشند. وقتی که ما از اینجا (شفاخانه) مرخص می شویم، هرچند داکتر صاحبان برای ما توصیه می کنند که به مواد مخدر نزدیک نشویم، اما با فروشنده های مواد مخدر مواجه می شویم مجبور که استفاده کنیم."

مسئولان شفاخانه در کاپیسا می گویند که بسته کوچک پودر هروئین که معتادین از آن در دو وعده استفاده می کنند، صد افغانی به فروش می رسد.

مولوی اظهارالله عاکف مدیرمبارزه با مواد مخدر حکومت طالبان درقوماندانی امنیه کاپیسا
مولوی اظهارالله عاکف مدیرمبارزه با مواد مخدر حکومت طالبان درقوماندانی امنیه کاپیسا

مولوی اظهارالله عاکف مدیرمبارزه با مواد مخدر حکومت طالبان درقوماندانی امنیه کاپیسا در مورد تعداد معتادان به مواد مخدر اینگونه توضیح می دهد:

"در ولایت کاپیسا تقریباً ۵۰۰۰ معتاد است. در این ولایت شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین داریم. شفاخانه به اندازه امکانات شان به مریضان توجه می کند. یک تعداد خانم های معتاد هم هستند که تلاش می کنیم زمینه تداوی آنها هم مساعد شود."

برای رسیدگی به وضعیت معتادان تنها یک شفاخانه در ولایت کاپیسا وجود دارد.

عبدالحلیم هاتفی مسئول بخش نرسنگ این شفاخانه است. او می پذیرد که کار شان بی جنجال نیست:

"متاسفانه در این اواخر نظر به تحولاتی که رونما شده همه اقشار افغانستان متأثر شده اند، مخصوصاً بخش معتادین مواد مخدر. ما در جریان سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵۰ تن را تداوی کردیم، اما نظر به نبود امکانات وغذای معتادان، تقریبا سه ماه فعالیت شفاخانه ما به تعلیق آورده شد. هرچند که شفاخانه معتادین ۵۰ بستر است اما بخاطر مشکلاتی که داریم تعداد بستر خود را از ۵۰ به ۲۰ بستر کاهش دادیم."

بر اساس گزارش ها نه تنها تولید تریاک در افغانستان افزایش یافته٬ بلکه در قیمت آن نیز افزودی به عمل آمده است

آقای هاتفی در مورد عوامل خطر اعتیاد در این ولایت می گوید:

"در قدم اول بیکاری است در قدم دوم موجودیت قاچاقبرهای مواد مخدر و مافیای منطقوی است که دست به کار می شوند و به طریقه های تشویقی مریضان ما را دوباره مصاب می سازند."

عبدالحلیم هاتفی
عبدالحلیم هاتفی

با این حال مولوی ضیاءالرحمن قوماندان امنیه طالبان در ولایت کاپیسا در صحبت با رادیو آزادی می گوید که از اوایل سال جاری تا حال حدود هشتاد نفر را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرده اند.

"تقریبا ما ۷۷عملیات را در سال جاری اجرا کردیم و در این مورد گرفتاری هایی داریم. فروشنده های مواد مخدر را بازداشت کردیم. تقریبا مقدار زیاد مواد مخدر را به دست آوردیم که شامل مواد مخدر مختلف مانند چرس، هروئین و حتی شیشه می باشد."

مولوی ضیاءالرحمن قوماندان امنیه طالبان در ولایت کاپیسا
مولوی ضیاءالرحمن قوماندان امنیه طالبان در ولایت کاپیسا

مشکل اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان بسیار فراتر از کاپیسا می رود.

به اساس گزارش ها، تعداد معتادان در افغانستان سه و نیم میلیون برآورد می شود.

به اساس گزارش اداره ملل متحد برای مبارزه با مواد مخدر و جرایم، پس از آن که طالبان در ماه اپریل کشت کوکنار را منع کردند، بهای تریاک افزایش یافته و از این طریق عواید کشاورزان سه برابر شده است.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان بی آنکه شواهد نشان دهد با گزارش تازه موافق نیست. او روز سه شنبه گفت که به کس اجازه داده نمی شود که در افغانستان کوکنار کشت کند.

اما گزارش ملل متحد نشان میدهد که دهقانان در سال ۲۰۲۱ از کشت تریاک ۴۲۵ میلیون دالرعواید بدست آوردند، اما امسال این رقم به ۱.۴ میلیارد دالر رسیده است.

با توجه به این حال، ناظران معتقدند که مشکل اعتیاد در کاپیسا و دیگر ولایات افغانستان به این زودی ها حل نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG