لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

زنان از «روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان»٬ به صورت پنهانی درکابل تجلیل کردند


تصویر آرشیف: یکی از گردهمایی های زنان که به صورت پنهانی در کابل برگزار شده بود.
تصویر آرشیف: یکی از گردهمایی های زنان که به صورت پنهانی در کابل برگزار شده بود.

بیست و پنجم نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان امسال در افغانستان درحالی فرا می‌رسد که طالبان در این کشور حاکم اند و زنان را از بیشترین حقوق ابتدایی‌ محروم کرده اند.

وضع محدویت‌ها بر تجمع، برگزاری نشست‌ها و اعتراضات زنان از جمله محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان وضع کرده اند.

به همین دلیل شماری از زنان در کابل یک روز پیش از « روز جهانی مبارزه با خشونت در برابر زنان» بزرگداشت کردند.

سودابه نژند، یکی از برگزار کنندگان این نشست به رادیو آزادی گفت، در سال‌های گذشته این روز به سطح کشور با شرکت زنان، مقام های حکومتی، سازمان‌های حقوق بشری و جامعۀ مدنی بزرگداشت می‌شد، اما امسال پنهان از دید حکومت طالبان با حضور حدود چهل زن برگزار شده است.

"نشست امروزی هم پنهانی بود، در جایی که از چشم طالب به دور باشیم، با بسیار محدودیت زنان را جمع کردیم تا بتوانیم از طریق برگزاری این گونه نشست‌ها صدای خود را به جهانیان، جهانیانی که ما را فراموش کرده اند برسانیم."

طالبان همواره در برابر گردهمایی های اعتراضی زنان مخالفت کرده اند.
طالبان همواره در برابر گردهمایی های اعتراضی زنان مخالفت کرده اند.

طالبان بارها جلو تجمعات، اعتراضات و راه پیمایی‌های زنان افغان را گرفته اند و در برخی موارد با زنان و دختران شرکت کننده برخورد خشونت آمیز کرده اند که مقام‌های طالبان این گونه موارد را رد کرده و یا هم در مورد آن تبصره نکرده اند. اما ویدیوهای بدرفتاری و خشونت با زنان معترض بارها در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

یک

یکی از اشتراک کننده های گردهمایی: ما اینجا آمده ایم تا به جهان که ما را فراموش کرده اند٬ صدای خود را برسانیم

ی از زنان شرکت کننده در نشستی به مناسبت محو خشونت علیه زنان که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که به زنان از سوی حکومت طالبان اصلآبه چشم بشر دیده نمی‌شود.

"پس از حاکمیت طالبان در افغانستان زنان افغان، زنان بی‌سرنوشتی هستند که هیچ راهی ندارند، هیچ جای برای زندگی کردن ندارند، هدف ما از این نشست این بود تا یکبار دیگر صدای خود را بلند کنیم و یکبار دیگر از دردهای خود بگوییم."

برگزارکنندگان نشست از سازمان ملل متحد، جامعۀ جهانی و سازمان‌های حقوق بشری خواستند که در بخش مصئوینت حقوق بشری زنان گام‌های جدی بردارند.

در بیرون از افغانستان نیز زنان برای ابراز همبسته گی با سایز زنانی که تحت حاکمیت طالبان قرار دارند٬ گردهمایی های را برگزار کرده اند. این تصویر گوشه یی از یک گردهمایی زنان افغان در کانادا است.
در بیرون از افغانستان نیز زنان برای ابراز همبسته گی با سایز زنانی که تحت حاکمیت طالبان قرار دارند٬ گردهمایی های را برگزار کرده اند. این تصویر گوشه یی از یک گردهمایی زنان افغان در کانادا است.

۲۵ نوامبر برابر است با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان. این روز برای اولین بار از سوی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ به رسمیت شناخته شد. مبارزه برای محو خشونت علیه زنان که به شکل کمپاین راه اندازی می‌شود، به مدت شانزده روز یعنی تا ۱۰ دسمبر که روز جهانی حقوق بشر است، ادامه می‌یابد.

با حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، زنان از بیشترین حقوق‌شان بی بهره شده اند، دختران بالاتر از صنف ششم هنوز هم اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند و در بیشتر اداره‌های دولتی برای زنان اجازۀ کار کردن داده نمی‌شود.

همچنان ممنوعیت سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی، اجباری شدن حجاب و نرفتن به پارک‌های تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌های زنانه از دیگر محدودیت‌هایی اند که بر زنان وضع شده است.

وضع این گونه محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان افغان واکنش‌های گستردۀ داخلی و خارجی را برانگیخته است، اما با این همه طالبان درعملکردشان هیچ گونه تغییری را وارد نکرده اند.

XS
SM
MD
LG