لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

لیدا: از دست سگ‌های ولگرد نمی‌توانیم آزادانه رفت و آمد کنیم


آرشیف - یک سگ ولگرد گوشۀ از شهر کابل
آرشیف - یک سگ ولگرد گوشۀ از شهر کابل

فرهاد پسر خرد سالی است که از سوی یک سگ در کوچه‌شان مورد حمله قرار گرفته و پس از آن خودش را واکسین کرده است.

انیسه مادر فرهاد می‌گوید که پس از گازگرفتن پسرش از سوی سگ وی را به زود‌ترین فرصت واکسین نموده اند:
"وی را که خانه آوردند دیدم که گوشتش بیخی بالا آمده بود، او را بردم به شفاخانه، وقتی داکتران دیدند گفتند واکسین کار دارد و ما را به شفاخانه دیگر روان کردند در شفاخانه دیگر برایش کارت انداختن و پنج هزار از ما گرفت و همان شب وی را واکسین کردند و سه روز بعد نیز دوباره واکسین کردیم و از پس واکسین دوم هم که سه روز سپری شد دوباره واکسین کردیم تاکه خوب شد. زیاد ضعیفش کرده بود."

ازدیاد سگ‌های ولگرد در شهرهای افغانستان باعث نگرانی مردم شده است.

لیدا: تنها در کوچه ما بیست دانه سگ است

لیدا باشنده شهر کابل هم می‌گوید که از دست سگ‌های ولگرد نمی‌توانند آزادانه رفت و آمد کند:
"تنها در کوچه ما بیست دانه سگ است و ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم. وضع اقتصادی مردم بسیار خراب است اگر خدا ناخواسته کسی را سگ دندان بگیرد، ۵ الی ۶ هزار نیاز است تا واکسین کنیم، خواست ما این است که این سگ‌ها را از کوچه جمع کنند."

بر اساس معلومات ریاست کنترل امراض ساری وزارت صحت‌عامۀ حکومت طالبان که به آژانس خبری پژواک داده است، در یک سال گذشته بیش از ۱۹ هزار و ۳۴۶ واقعه سگ گزیدگی در افغانستان به ثبت رسیده که بیشتر آن در شهر کابل بوده و بر اثر آن ۱۸ نفر کشته شده اند.

این موضوع را با شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان در میان گذاشتیم، اما با تماس‌های مکرر که با وی داشتیم به پرسش‌های پاسخ نداد.

در همین حال شاروالی کابل می‌گوید که برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد یک پلان منظم دارند که این پلان در سه سال گذشته تطبیق شده و هنوز هم در حال اجرا است.

نعمت الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنها بیشتر از ۹۰ هزار قلاده سگ را در سه سال گذشته هم واکسین کرده و هم آنان را عقیم ساخته اند:
"شاروالی کابل توانسته که یک کمربند امن را در بیست ناحیه کابل به وجود بیاورد به این معنی که این سگ‌ها را که شما در کابل می‌بینید یک اسپری یا یک رنگ خاص در دست یا سرشان وجود دارد که نشان دهنده این است که این سگ واکسین شده است در عین حال سگ‌های که ماده هستند رحم‌شان کشیده شده و سگ‌های که نر هستند عقیم سازی شده اند تا از جمعیت‌شان کنترل به عمل بیاید و این کمربند امن ویروس سگ دیوانه را در شهر کابل قریب به صفر رسانده است."

بیماری سگ دیوانه یا رابیس معمولاً در اثر گزیدن حیوانات ملوث با این ویروس به انسان سرایت می‌کند.

به گفته داکتران، این ویروس سیستم عصب انسان را مصاب ساخته و در موارد شدیدی در نهایت سبب مرگ انسان می‌شود.

XS
SM
MD
LG