لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

شماری از باشندگان کابل: اگر مواد سوخت بخریم پول مواد غذایی نمی‌ماند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

"هر دفعه که اینا اعلان می‌کنند که برای ملت زغال و مواد غذایی را ارزان می‌کنیم می‌بینیم که مثلاً قیمت‌ها بالاتر می‌شود."

علیرضا در کابل زند‌گی می‌کند.

او نگران زمستانی است که سرمایش تا دروازۀ هر خانه در افغانستان رسیده است.

علیرضا می‌گوید امسال انتخاب بین تحمل سرما یا گرسنگی به او و بسباری از مردم دشوار است

علیرضا: پارسال که بود زغال به ۵۶ یک سیرش بود فعلاً که است تقریباً ۱۱۰ تا ۱۲۰ سیرش است

او به رادیو آزادی گفت:
"پارسال که بود زغال به ۵۶ یک سیرش بود فعلاً که است تقریباً ۱۱۰ تا ۱۲۰ سیرش است، مواد غذایی هم همچنان دو برابر شده، ما نمی‌توانیم که سوخت و مواد غذایی را همزمان بخریم."

حبیبه، دیگر باشندۀ شهر کابل که خانم خانه و مادر سه کودک است می‌گوید، بیکاری و افزایش قیمت‌ها خانوادۀ او را در دو راهی برای خرید سوخت زمستان و مواد غذایی قرار داده است.

او به رادیو آزادی گفت:
"پارسال قیمت‌ها پائین بود خوب بود کار بود امسال نه کار است قیمت‌ها هم خیلی بالا است دیگه اگر مواد سوخت بخریم مواد خوراکه خریده نمی‌توانیم اگر مواد خوراکه بخریم مواد سوخت خریده نمی‌توانیم، حال زمستان هم است."

این باشندگان کابل در حالی دشواری‌های زمستان امسال را نگران کننده می‌خوانند که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان (یو ان اچ سی آر) هم از این موضوع نگرانی کرده است.

یو ان اچ سی آر به روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشته است: "در زمستان امسال میلیون‌ها خانواده در افغانستان مجبور می‌شوند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند."

این اداره همچنان نوشته که حمایت‌های بین‌المللی به خانواده‌های نیازمند کمک کننده خواهد بود.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) هم روز جمعۀ گذشته با نشر گزارش‌های ویدیویی در حساب توییتری خود از مواجه بودن مردم افغانستان با فقر شدید و سرما در زمستان پیش‌رو و افزایش بیماری کودکان خبر داده‌ بود.

این کمیته در یکی از توییت‌های خود نوشته بود، مردم افغانستان با دو مشکل عمده، تهیۀ غذا و گرم کردن خانه‌های خود روبه‌رو هستند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در حدود شانزده ماه گذشته، فقر و بیکاری در افغانستان به گونۀ کم پیشینه‌ای افزایش یافته و این موضوع همواره نگرانی سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG