لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

واکنش کرملین به طرح صلح تهیه شده از سوی رئیس جمهور اوکراین


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

مسکو در عکس العمل به اظهارات اخیر رئیس جمهور اوکراین در مورد مذاکرات صلح می‌گوید، هیچ‌گونه طرح صلح اوکراین بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های جدید، نمی‌تواند وجود داشته باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دیروز (چهارشنبه ۲۸ دسامبر) در جریان کنفرانس خبری تلفونی روزانه خود با اظهار نظر در مورد طرح صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و اشاره به چهار منطقه اوکراین که بطور غیرقانونی با روسیه ملحق شده، گفت:
"هیچگونه طرح صلح اوکراین بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های جدید، نمی‌تواند وجود داشته باشد، واقعیت قلمرو روسیه، از جمله چهار منطقه جدید آن، هیچ طرحی که این واقعیت را در نظر نگیرد، نمی‌تواند صلح آمیز اعلام شود. "

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه گذشته در سخنرانی به کانگرس امریکا گفت که در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا یک "طرح صلح" را پیشنهاد کرده و امیدوار است که به تضمین‌های امنیتی مشترک برای دهه‌های آینده منجر شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

زلنسکی گفته که با جو بایدن در مورد طرح صلح، ۱۰ ماده‌یی گفتگو کرده و تمایل خود را برای اشتراک در نشست صلح ابراز کرده است.

به گفتۀ رئیس جمهور اوکراین، هر همچو گفتگوهایی به تمایل روسیه برای مذاکرات و مشارکت نظم حقوقی بین‌المللی نیز بستگی دارد. زلنسکی، جزئیات بیشتر در مورد این "طرح صلح" ارائه نکرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک روز پس از دیدار زلنسکی از واشنگتن، گفت که روسیه به دنبال "ختم جنگ" در اوکراین است و مذاکرات با کی‌یف را رد نمی‌کند.

بعد از این اظهارات، جان کربی سخنگوی امنیت ملی قصر سفید به خبرنگاران گفت که اقدامات پوتین "کاملاً برعکس" بوده و هیچ نشانه‌ای نشان نداده که مایل به مذاکرات "برای ختم جنگ" در اوکراین است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته که روسیه علاقه واقعی به دیپلوماسی معنی‌دار برای ختم جنگ نشان نداده است.

تهاجم غیر موجۀ روسیه در ۲۴ فبروری بر اوکراین آغاز شد. در نتیجۀ این تهاجم، ده‌ها هزار تن از هر دو جانب کشته و زخمی شده اند.

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید، تعداد قربانیان تایید شده در بین افراد ملکی، در نتیجۀ تهاجم روسیه بر اوکراین به حدود ۱۸،۰۰۰ تن رسیده است.

به گفتۀ این کمیشنری از ۲۴ فبروری، زمانیکه مسکو تهاجم غیرموجه را بر اوکراین آغاز کرد تا ۲۶ دسامبر، ۶،۸۸۴ تن به شمول ۴۲۹ کودک در این کشور کشته و ۱۰،۹۴۷ تن زخمی شده اند.

میلیون‌ها اوکراینی هم از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده اند و میلیون‌ها تن دیگر هم کشورشان را ترک کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG