لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

حکومت طالبان: ۴۰۰ تا ۵۰۰ افغان از زندان کراچی رها می‌شوند


شماری از زندانیان افغان در زندان کراچی پاکستان
شماری از زندانیان افغان در زندان کراچی پاکستان

پس از افزایش نگرانی‌ها از بازداشت، برخورد نادرست و زندانی کردن شماری زیادی شهروندان افغانستان از سوی پولیس پاکستان، منزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی پاکستان می‌گوید، قرار است تا دو روز دیگر صدها تن از این زندانیان آزاد شوند.

منزه کاکر روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت:
"زندانی‌هایی که فعلاً در کراچی هستند، تعداد‌شان به ۱۴۰۰ نفر می‌رسد. در جمع این زندانیان به شمول کودکان دستور دیپورت ۶۰۰ تن‌شان صادر شده و قرار است تا دو روز دیگر به افغانستان فرستاده شوند."

او افزود، در این میان جسد یک افغان بنام عبدالخلیل نیز پس از طی مراحل اسنادش به افغانستان انتقال می‌شود.

رادیو آزادی چند روز پیش با فرزند عبدالخلیل صحبت کرده بود که به گفتۀ او، پدرش در زندان شهر کراچی جان باخته بود.

احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز پنج‌شنبه به رادیوآزادی گفت که قرار است روند رهایی آنان روز جمعه آغاز شود:
"ممکن فردا و روز آینده بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر شان آزاد شوند و با بسیار اطمینان می‌گویم که در آیندۀ نزدیک تمام افغان‌هایی که در زندان کراچی به دلیل نداشتن اسناد قانونی بازداشت شده اند، آزاد می‌شوند."

آقای تکل گفت که این تصمیم پس از بحث‌ها میان مسئولان سفارت حکومت طالبان و جنرال کنسولی‌شان در پاکستان با مقام‌های پاکستانی گرفته شد.

او افزود، افغان‌هایی که از زندان کراچی آزاد می‌شوند، دوباره به افغانستان بر می‌گردند و سهولت سفرشان از سوی حکومت طالبان فراهم خواهد شد.

در همین حال کنسولگری حکومت طالبان در شهر کراچی با نشر خبرنامه‌ای تأیید کرده است که دادگاهی در شهر کراچی پاکستان دستور آزادی ۴۰۵ شهروند افغانستان را صادر کرده که مدارک آنها تحت بررسی قرار دارد و آنها به افغانستان برخواهند گشت.

در خبرنامه آمده است که پیش از این نیز به تعداد ۴۲۸ افغان دیگر نیز به شمول زنان، کودکان و مردان از زندان پاکستان آزاد شده و به افغانستان برگشته اند.

در همین حال عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان در بارۀ آمار زندانیان افغان در ایالت سند پاکستان به رادیو آزادی گفت:
"ما تقریباً در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ زندانی افغان در ایالت سند پاکستان داریم که تازه بازداشت شده اند و وزارت مهاجرین وعودت کننده‌ها برای رهایی‌شان تلاش زیاد کرده است "

معصوم، که پسرکاکایش در زندان کراچی پاکستان بسر می‌برد از این خبر خوشحال است:
"پسرکاکای مرا پولیس بازداشت کرد و خبر شدیم که یک مدتی می‌شود در زندان کراچی است ما زیاد پریشان بودیم، حالا که زندانی‌ها آزاد شوند این برای ما جای خوشحالی است."

این در حالیست که پیش از این پولیس پاکستان هم تأیید کرده بود که به دستور محکمه ۱۲۰۰ افغان را که مدارک لازم برای زندگی کردن در پاکستان نداشتند، بازداشت کرده است.

اما وکیلان مدافع زندانیان افغان در زندان کراچی و شماری از فعالان حقوق بشر، شمار دقیق این افراد را که زندانی اند حدود ۱۴۰۰ تن گزارش داده و گفته بودند که در میان آنان زنان و کودکان افغان نیز شامل اند.

هر چند همه ساله شمار زیادی افغانان با مدارک قانونی سفر و یا بدون مدارک بیشتر برای تداوی به پاکستان می‌روند، اما پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان هزاران تن دیگر به مقصد رفتن به کشورهای دیگر و یا مهاجر شدن در پاکستان به این کشور رفته اند که برخی‌های شان مدت اعتبار ویزه‌ های شان به پایان رسیده است.

چندی پیش رانا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان هشدار داده بود، افرادی که در پاکستان بیش از موعد ویزه‌شان به طور غیر قانونی زندگی کرده باشند، جریمه خواهند شد و نام‌های افرادی که بیش از یک سال بدون سند در پاکستان بوده اند، داخل فهرست سیاه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG