لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

یان ایگلند: بدون حضور کارمندان زن فعالیت‌های "ان‌آر‌سی" در افغانستان فلج شده است


یان ایگلند رئیس شورای مهاجرت ناروی
یان ایگلند رئیس شورای مهاجرت ناروی

رئیس شورای مهاجرت ناروی، ابراز نگرانی شدید کرده که بدون حضور کارمندان زن، نمی‌توانند کمک رسانی حیاتی را در افغانستان از سر گیرند.

یان ایگلند با رسیدن به کابل شام گذشته (۸ جنوری) در توییتر گفت که با نداشتن کارمندان زن، نمی‌توانند به بانوان و کودکان در افغانستان رسیدگی کنند.

آقای ایگلند همچنان گفته که شورای مهاجرت ناروی، به همه ارزش‌های افغان‌ها به شمول طرز لباس پوشیدن، سفر و محیط کاری آنها احترام می‌کند.

اما او از خالی شدن تقریباً تمامی دفترهای این نهاد و فلج شدن همه فعالیت‌های‌شان در افغانستان خبر داده.

همزمان با این سازمان ملل متحد در تویتی دیشب گفت که کمپاین خطرناک حذف زنان و دختران از زندگی اجتماعی در افغانستان باید پایان یابد.

به نوشته این سازمان، هیچ کشوری در جهان از عهده این بر آمده نمی‌تواند که نیمی از جمعیتش را از جامعه حذف کند.

سازمان ملل متحد در ادامه گفته که نقش زنان و دختران برای آینده افغانستان خیلی حیاتی است.

ماموریت این سازمان در افغانستان هم در یک تویت گفته که تبعیض در برابر زنان از سوی طالبان، مانع رساندن کمک‌های حیاتی به افغان‌ها می‌شود و اقتصاد افغانستان را خیلی صدمه می‌زند.

یکی از زنان که می‌خواهد بنابر دلایل امنیتی نامش گرفته نشود، در پیامی به رادیو آزادی گفته که با نبود کمک رسانی بشری، مردم خیلی آسیب پذیر می‌شوند:
"همین دفتر‌ها بودند که از مردم حمایت می‌کردند. برای مردم نان و آب می‌رساندند. اما متاسفانه حالا موسسات بسته شده اند و خانم‌های که به خانه‌ها می‌رفتند و از حال و احوال فقیر‌ها می‌پرسیدند و کمک می‌کردند، خانه نشین شده اند. خواهش من همین است که دفتر‌ها دوباره باز شوند."

مقام‌های طالبان حدود سه هفته پیش، ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیر دولتی را اعلام کردند. ادعای‌شان هم این بود که حجاب در برخی اداره‌ها رعایت نمی‌شود.

پیش از این مارتین گریفیتس رئیس اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد هشدار داده بود که موسسات تحت حمایت این سازمان، در صورتی که طالبان محدودیت بر کار زنان در اداره‌های غیر دولتی را رفع نکند، نمی‌توانند برنامه‌های بشری و مددرسانی را در افغانستان ادامه دهند.

به گفته او با محدودیت تازه طالبان، پروازهای سازمان ملل متحد که کمک‌های نقدی را برای مددرسانی بشری به کابل انتقال می‌دادند، متوقف شده اند.

در برخی گزارش‌ها گفته شده که پس از محدود کردن کار زنان در اداره‌های غیر دولتی بیش از ۱۵۰ موسسه به صورت قسمی یا مکمل، فعالیت‌های مددرسانی شانرا در افغانستان توقف داده اند.

اقتصاد شکننده افغانستان که پس از حاکمیت دوباره طالبان در نزدیک به ۱۷ ماه پیش با چالش‌های گسترده روبرو شده بود، اکنون وارد مرحله تازۀ شده و بی‌سرنوشتی در مورد از سرگیری کمک ها، به نگرانی‌های مردم در جریان زمستان سرد افزوده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG