لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

یک هیئت عالیرتبه سازمان ملل متحد وارد کابل شده است


امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

امینه محمد عالیرتبه ترین مقام زن در ملل متحد در راس یک هیئت این سازمان دیروز سه‌شنبه وارد کابل شد.

فرحان حق یک سخنگوی ملل متحد می‌گوید امینه محمد معاون سرمنشی ملل متحد با سیما باهوس رئیس بخش زنان این سازمان و خالد خیری معین سیاسی سرمنشی ملل متحد به کابل رفته اند.

امینه محمد قبل از آغاز کار در ملل متحد عضو کابینه در نایجریا بود. این مقامات عالیرتبۀ مسلمان ملل متحد درحالی از کابل دیدن می‌کنند که حکومت طالبان بر آموزش و کار دختران زنان محدودیت وضع کرده است.

فرحان حق گفت که دربارۀ ملاقات‌های این هیئت در کابل بدلایل امنیتی جزئیات داده نمی‌تواند.

وی افزود که این هیئت عالیرتبه ملل متحد قبل از سفر به کابل با مقامات سازمان همکاری اسلامی و بانک توسعۀ اسلامی در انقره و با نمایندگان زنان افغان در اسلام آباد ملاقات کرده است.

همچنین این هیئت ملل متحد با نمایندگان و سفیران برخی کشورها در دوحه ملاقات کرده است.

سخنگوی ملل متحد افزود که در این ملاقات‌ها روی ایجاد یک راه حل دایمی به معضل افغانستان و اهمیت نقش ملل متحد در رساندن کمک‌های نجات زندگی به مردم این کشور تاکید شده است.

فرحان حق یک سخنگوی سازمان ملل متحد
فرحان حق یک سخنگوی سازمان ملل متحد

فرحان حق افزود که این کشورها و موسسات پذیرفتند که در ماه مارچ آینده یک کنفرانس بین‌المللی در بارۀ حقوق زنان و دختران در جهان اسلام برگزار می‌کنند.

حکومت طالبان چند هفته پیش کار زنان در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی را منع کرد.

هرچند برخی موسسات از جمله سیف د چلدرن ، پاملرنه، کمیته بین‌المللی نجات و شورای مهاجرت ناروی در سه روز گذشته بخشی از فعالیت‌های شانرا در افغانستان ازسر گرفته اند ولی حکومت طالبان هنوز رسماً در این مورد چیزی نگفته است.

این موسسات گفتند که از سوی طالبان اطمینان حاصل کردند که کارمندان زن این نهاد‌ها در نقش‌های حمایتی و جامعه محور می‌توانند وظایف شانرا انجام دهند.

طالبان درهای مکاتب لیسه و متوسطه و پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران بسته اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG