لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

انتونی بلینکن: ما در حال بررسی راه‌هایی برای پاسخ‌گویی به اقدامات طالبان هستیم


برخی از رهبران گروه طالبان
برخی از رهبران گروه طالبان

انتونیو بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده امریکا می‌گوید که آن‌ها و جامعهٔ جهانی از طالبان انتظار دارند که از حقوق افغان‌ها به ویژه دختران و زنان محافظت کنند.

بلینکن که در انستیتویت سیاسی پوهنتون شیکاگو صحبت می‌کرد، گفت که طالبان نمی‌توانند آنچه را که می‌گویند انجام دهند یا نمی‌خواهند آن را انجام دهند.

آقای بلینکن می‌افزاید: "ما دیدیم که طالبان یا نتوانستند یا نمی‌خواستند آنچه را که جامعهٔ جهانی و ایالات متحده امریکا از آن‌ها انتظار داشتند انجام دهند. انتظار این بود که از حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران محافظت کنند، اما این عقب‌نشینی بزرگ آن‌ها از تعهدات‌شان بود و ما در حال بررسی راه‌هایی برای پاسخ‌گویی به این اقدامات هستیم."

از سخنگویان حکومت طالبان در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجهٔ امریکا پرسیدیم، اما آن‌ها تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخی ندادند، اما پیش از این گفته‌اند که حقوق همه مردم را در کشور تأمین کرده‌اند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

این در حالی‌ست که حکومت طالبان بر تحصیل و کار زنان افغان محدودیت ایجاد کرده، زنان اجازهٔ کار در مؤسسات دولتی و غیر دولتی را ندارند، دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب و دختران دانشجو به پوهنتون بروند.

همزمان، یک هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد در پایان سفر رسمی چهار روزه خود به افغانستان با نشر اعلامیه‌یی از طالبان خواست تا فرمان‌های محدود کنندهٔ حقوق زنان و دختران را لغو کنند.

هیئت سازمان ملل: طالبان باید فرمان‌های محدود کنندهٔ حقوق زنان و دختران را لغو کنند.

هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان متشکل از امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، سیما باهوس رئیس اجرایی سازمان ملل متحد در امور زنان و خالد خیاری رئیس دفتر سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح بود.

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما ناوقت روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای به نقل از این هیئت نوشته است، محدودیت‌های کنونی طالبان بر زنان و دختران افغان، کمک‌رسانی به میلیون‌ها نفر را که به این کمک‌ها نیاز فوری دارند، آسیب می‌زند.

در اعلامیه آمده که این هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد در دیدار با طالبان در کندهار و کابل نگرانی‌های منع کار زنان افغان در نهادهای ملی و بین‌المللی را شریک کرده‌اند و گفته‌ اند که این اقدام باعث تضعیف کار بسیاری از سازمان‌ها برای رسانیدن کمک به میلیون‌ها افغان فقیر می‌شود.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل که به افغانستان سفر کرده بود
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل که به افغانستان سفر کرده بود

در اعلامیه به نقل از امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد گفته شده است، محدودیت‌ها دختران و زنان را در خانه زندانی می‌کند، حقوق بشری آن‌ها را نقض می‌کند و جامعه را از خدمات محروم می‌کند.

به گفته معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، افغانستان در وضعیت بشری وحشتناک یا ترسناکی قرار دارد و با یک وضعیت آسیب‌پذیر در جهان روبه‌رو است.

سيما باهوس رئيس اجرايي زنان اين سازمان نيز گفته است كه دختران و زنان افغان شجاعانه در برابر حذف شدن‌شان از جامعه ايستاده اند و اكنون حمايت از آن‌ها مسئولیت همه است.

حکومت طالبان تا کنون در مورد این اعلامیه چیزی نگفته است.

در همین‌حال، هیئتی از اتحادیهٔ اروپا و نمایندهٔ ویژه آسیای میانه در بروکسل نشستی را برگزار کرده‌اند و در مورد وضعیت روان در افغانستان گفتگو کرده‌اند.

در این نشست برعلاوهٔ ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان افغان، وضعیت بشری در افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفته، اما جزییات بیشتر آن منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG