لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

امريکا: رویکرد کنونی طالبان در برابر دختران و زنان افغان بی‌احترامی به حقوق بشر است


واکنش طالبان مسلح به تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در کابل
واکنش طالبان مسلح به تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در کابل

وزارت خارجهٔ امریکا یک بار دیگر برای طالبان روشن ساخت که چه چیزی برای دریافت مشروعیت لازم است.

ویدانت پتیل، معاون سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفته است، اگر طالبان می‌خواهند مشروعیت حاصل کنند، باید به حقوق همۀ افغان‌ها احترام بگذارند.

آقای پتیل رویکرد کنونی طالبان در برابر دختران و زنان افغان را بی‌احترامی به حقوق بشر خواند و افزود تداوم سرکوب زنان و دختران افغان از سوی طالبان، به روابط آنان با جامعۀ جهانی زیان می‌رساند.

تداوم سرکوب زنان و دختران افغان از سوی طالبان، به روابط آنان با جامعۀ جهانی زیان می‌رساند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا

ویدانت پتیل می‌گوید: "سیاست‌های طالبان در برابر زنان و دختران بی‌احترامی به حقوق بشری است، طالبان تا زمانی‌که دختران و زنان را سرکوب کنند، روابط‌شان با جامعهٔ جهانی آسیب خواهد دید، ما واضح گفتیم، برای دریافت مشروعیت و اعتماد باید واضح صحبت شود و آن‌ها باید به همه حقوق اساسی و آزادی‌های افغان‌ها احترام کنند، نه‌تنها برای کوتاه مدت."

ویدانت پتیل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ویدانت پتیل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا

از طالبان در مورد اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا پرسیدیم، اما سخنگویان‌شان پاسخ ندادند، اما پیش از این گفته بودند که حقوق همۀ افغان‌ها در افغانستان در چهارچوب شریعت اسلام تأمین است.

طالبان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کنند که سازمان عفو بین‌الملل در صفحهٔ توییتراش لست محدودیت‌های را منتشر کرده که طالبان بر زنان و دختران افغان وضع کرده‌اند.

این سازمان نوشته است، در حال حاضر طالبان دختران افغان را از ورزش کردن منع کرده‌اند، فعالیت‌هایشان را در رسانه‌ها محدود کرده‌اند، اجازهٔ رفتن به پوهنتون‌ها را ندارند، از رفتن به تفریح‌گاه منع شدند، بر کارشان در اداره‌های غیر دولتی محدودیت وضع شده‌است، دروازه‌های مکتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند و زنان را از سفر بدون محرم در فاصلۀ بیش از ۷۲ کیلومتر منع کرده‌اند.

نهاد‌های حامی حقوق بشری این همه را نقض آشکار حقوق اساسی افغان‌ها از سوی طالبان دانسته اند.

از سوی هم ریتنو مرسودی، وزیر خارجهٔ اندونیزیا که به نیوریاک رفته است، با شماری از نمایندگان در سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشری در افغانستان صحبت کرده‌است.

اندونیزیا نامزد ریاست شورای حقوق بشری سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۴ الی ۲۰۲۶ است.

ریتنو مرسودی با لیندا توماس، نمایندهٔ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد نیز صحبت کرده‌است.

اندونیزیا از حقوق بشری زنان و دختران افغان حمایت می‌کند.
نمایندهٔ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد

بانو توماس می‌گوید، اندونیزیا از حقوق بشری زنان و دختران افغان حمایت می‌کند.

هرچند طالبان نقض حقوق بشری در افغانستان را رد می‌کنند، سازمان‌ها و کشورهای مختلف همواره آنان را متهم به نقض حقوق بشری تمام افغان‌ها به ویژۀ حقوق زنان و دختران کرده‌است.

XS
SM
MD
LG