لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

شماری از زندانیان آزاد شده: مامورین زندان پاکستان تمام وسایل شخصی ما را گرفتند


آرشیف - شماری از زندانیان در زندان کراچی پاکستان
آرشیف - شماری از زندانیان در زندان کراچی پاکستان

یکی از افرادی که اخیراً از زندان پاکستان به افغانستان برگشت می‌گوید که هنگام اعزام او به افغانستان تمام وسایل شخصی‌اش از او گرفته شده است.

او که به دلیل مشکلاتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که اسناد مهمی در موبایل‌هایش داشت، اما پولیس پاکستان موبایل‌هایش را نیز پس نداده است:
"سه ماه را در زندان گذراندم، کودکان و همسرم را جدا از من زندانی کردند، من ۱۶۵ هزار افغانی همرایم داشتم و دو موبایل و چند سند دیگر، همه را گرفتند، با یک لباس بر تن ما را پس فرستادند."

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده نشان می‌دهد که شمار زیادی از افغانان با یک موتر بزرگ به سوی افغانستان فرستاده می‌شوند و شکایت دارند که پولیس پاکستان جواهرات زنان را گرفته و آنها را پس نداده است.

وقتی آزاد شد، در موتر نشست و او را در سپین بولدک پیاده کردند. حتا پنجاه روپیه برای کرایۀ موتر و یا خوراک همراه خود نداشت

یک مهاجر افغان در پاکستان که او نیز به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، شناسنامه و دیگر مدرک‌های دوستانش نیز در زندان از آنها گرفته شده است:
"وقتی آزاد شد، در موتر نشست و او را در سپین بولدک پیاده کردند. حتا پنجاه روپیه برای کرایۀ موتر و یا خوراک همراه خود نداشت، کارت‌ها، موبایل‌ها، شناسنامه، لباس‌های داخل بکسش، همه آنها را در زندان گرفته بودند و با یک جوره لباس نازک در این هوای سرد به افعانستان برگشت داده شد."

منزه کاکر، وکیل مدافع پناهندگان افغان در شهر کراچی پاکستان به رادیو آزادی تایید کرد که اسناد و سایر وسایل شخصی افغان‌هایی که از زندان‌هایی که از پاکستان به افغانستان فرستاده شدند، گرفته شده است:
"ما خیلی تلاش کرده ایم که این وسایل و اسنادهایشان را به زندانیان برگردانیم، اما متأسفانه وقتی پناهجویان به افغانستان بازگردانده می‌شوند، پرونده‌شان بسته می‌شود، اگر خود فرد حاضر نباشد، هیچکس وسایل شان را به ما نمی‌دهد."

حافظ ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در بارۀ شکایت افغان‌های بازگشت داده شد از پاکستان در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی نوشت که سفارت افغانستان در پاکستان که در کنترل حکومت طالبان است و کنسولگری این کشور در شهر کراچی در تلاش هستند تا این موضوع را بررسی و سپس با مقامات پاکستانی در میان بگذارند.

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از افغان‌ها به پاکستان مهاجرت کردند و برخی هم برای تداوی به این کشور رفتند که برخی از آنان به دلیل نداشتن اسناد قانونی از سوی پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، با این زندانیان بدرفتاری می‌شود و حتا یک تن از آنان که بیمار بود، به گفتۀ بستگانش در زندان جان باخته است.


بر بنیاد این گزارش‌ها، زنان باردار نیز در زندان زایمان کردند و به وضعیت کودکان هم توجهی نشده است.

منزه کاکر، وکیل مدافع مهاجران افغان در پاکستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که به تازگی ۳۰۲ زندانی افغان شامل مرد، زن و کودک از زندان کراچی آزاد شده اند.

وی همچنین گفت، ۲۲۸ نفر از زندان حیدرآباد برگشت داده می‌شوند و پروندۀ ۸۰۰ زندانی دیگر هنوز در محکمه رسیدگی نشده است.

وی همچنین گفت که جسد یک افغان به نام عبدالخلیل که در زندان جان باخته بود نیز به افغانستان منتقل شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG