لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

مرور کوتاه به فعالیت‌های سیاسی و نظامی پرویز مشرف


پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین پاکستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در شرق لندن.
9Jan2012
پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین پاکستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در شرق لندن. 9Jan2012

در شامگاه ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹، سربازان پاکستانی از در بسته به ساختمان تلویزیون دولتی پاکستان بالا رفتند.

ساعتی بعد، جنرال پرویز مشرف، رئیس اردوی مقتدر در آن زمان، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که دولت صدراعظم محمد نواز شریف را سرنگون کرده و خود را به عنوان رئیس اجرایی پاکستان منصوب کرده است.

او به پاکستانی‌ها اطمینان داد که اوضاع تحت کنترل است:
"فقط می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اوضاع کشور کاملاً آرام، باثبات و تحت کنترل است، هیچ قدرت خارجی به فکر سوء استفاده از شرایط فعلی نباشد. برادران و خواهران عزیز، نیروهای مسلح شما هرگز شما را ناامید نخواهند کرد."

جنرال مشرف، کماندوی سابق نیروهای خاص، پس از آنکه نواز شریف خواست او را از رهبری ارتش برکنار کند، با کودتا قدرت را به دست گرفت.

از آن زمان، مشرف حدود ۹ سال بر پاکستان حکومت کرد و همیشه تاکید داشت که حکومت نظامی نافذ نیست، و او در تلاش برای تحکیم نظام جمهوری است.

  • "اتحاد با آمریکا"

مشرف به جنگ آمریکا علیه تروریسم که پس از حمله مرگبار به آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، پیوست.

این امر خشم بسیاری از پاکستانی‌ها را برانگیخت و آنها علیه او و رئیس جمهور وقت آمریکا جورج دبلیو بوش اعتراض کردند. مشرف بدون توجه به این واکنش‌ها به آمریکا اجازه داد از خاک پاکستان به عنوان ترانزیت عملیات ضد تروریستی استفاده کند و به همکاری نزدیک خود ادامه داد.

یک نمونه بزرگی از همکاری نزدیک بین دولت مشرف و ایالات متحده آمریکا دستگیری و سپردن ده‌ها تن از رهبران القاعده و طالبان بود که به پاکستان فرار کرده بودند. بسیاری از این زندانیان در نهایت به زندان گوانتانامو منتقل شدند.

  • "اقدام برای بهبود روابط با هند"

او همچنین دو بار در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۹۵ با دیگر همسایه خود هند که در اصل زادگاهش بود جنگید، اما پس از به قدرت رسیدن سعی کرد روابط خود را با هند بهبود بخشد.

او در سال ۲۰۰۱ برای بهبود روابط به آگره رفت و با اتل بیهاری واجپایی، صدراعظم آنزمان هند ملاقات کرد، اما هیچ پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل نشد.

مشرف در داخل کشور نیز با مشکلات زیادی مواجه بود. در سال ۲۰۰۶، در قتل نواب اکبر خان بوگتی، وزیر اعلی و والی بلوچستان و‌ نیز در پرونده قتل بی‌نظیر بوتو، صدراعظم سابق، دخیل دانسته شد، اما او این اتهامات را رد کرد.

در سال ۲۰۰۷، مشرف رئیس ستره محکمه پاکستان، قاضی افتخار احمد چودری را تحت فشار قرار داد تا از سمت خود استعفا دهد، اما حامیان چودری و بسیاری از وکلا اعتراض کردند.

  • "سال ۲۰۰۸ زوال قدرت پرویز مشرف"

این اختلاف منجر به این شد که مشرف یک سال دیگر رهبری اردو را به جنرال اشفق پرویز کیانی واگذار کرد و رئیس جمهور ملکی شد، اما این وضعیت دیری نپایید و در سال ۲۰۰۸ ائتلاف به رهبری حزب پیپلز در انتخابات پیروز شد و فشار بر جنرال مشرف افزایش یافت تا اینکه در ماه اگست مجبور به استعفا شد.

پس از آن مشرف چندین سال را در بریتانیا گذراند و در سال‌های پس از آن با بازگشت به پاکستان با پرونده‌های قضایی و اختلافاتی مواجه شد تا اینکه در مارچ ۲۰۱۶ به دبی رفت و باقی عمر خود را در آن جا سپری کرد.

جنرال پرویز مشرف سرانجام در سن ۷۹ سالگی بر اثر بیماری طولانی مدت در ۵ فبروری در امارات متحده عربی درگذشت و بدین ترتیب عمر این حاکم نظامی سابق پاکستان به پایان رسید.

صفی الله استانکزی

XS
SM
MD
LG