لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان رهایی مرتضی بهبودی از بند طالبان گردید


تصویر آرشیف: سازمان گزارشگران بدون مرز
تصویر آرشیف: سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان که تابعیت فرانسه را نیز دارد، از سوی طالبان در کابل بازداشت شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اعلامیه‌ای که نشر کرده، نوشته که مرتضی بهبودی برای تهیۀ گزارش به افغانستان رفته بود و هنگامی که می‌خواست اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را دریافت کند، به تاریخ ۱۷ جدی سال روان در کابل از سوی طالبان بازداشت شده است.

پائولین آدس مِول، سخنگوی این سازمان به رادیو آزادی می‌گوید که این سازمان پس از یک ماه سکوت‌‌اش را شکستاندن تا صدایشان به گوش مقامات طالبان برسد و مرتضی بهبودی آزاد شود.

"بعد از یک ماه امروز با رسانه‌ها نشستم تا سکوت را بشکنیم و بدون شک بگوییم مرتضی بهبودی توسط مقام‌های طالبان نگهداری می‌شود. مرتضی فقط یک خبرنگار است بنااً ما تصمیم گرفتیم سکوت‌مان را بشکنیم و بیان کنیم بدون شک تمام اتهام‌ها علیه او نامشروع است. ما این اطلاعات را با ۱۴ رسانۀ فرانسوی و اروپایی شریک کردیم تا به مقام‌ها مکانی که او نگهداری می‌شود برسانند. چون مرتضی یک خبرنگار است و باید آزاد شود."

در سال گذشته از شکنجه و بازداشت برخی از خبرنگاران در افغانستان گزارش شده است
در سال گذشته از شکنجه و بازداشت برخی از خبرنگاران در افغانستان گزارش شده است

به گفتۀ سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز، مرتضی بهبودی با بسیاری از رسانه های فرانسوی کار کرده و چندین جایزۀ گزارشگری را نیز دریافت کرده است.

هرچند تلاش کردیم که درمورد چرایی بازداشت مرتضی بهبودی خبرنگار افغان- فرانسه‌ای از مقامات طالبان بپرسیم، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد تا زمان نشر گزارش پاسخ نداد.

۲۵۰ مورد بازداشت و شکنجۀ خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ از سوی افراد طالبان صورت گرفته است.

این درحالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، شماری از خبرنگاران بازداشت و شکنجه و زندانی شدند.

در همین حال مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید، بر اساس آماری که این نهاد در دست دارد، ۲۵۰ مورد بازداشت و شکنجۀ خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ از سوی افراد طالبان صورت گرفته است.

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ دادخواهی این مرکز به رادیو آزادی گفت، برخی‌ این خبرنگاران تابعیت کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه و استرالیا را داشتند.

خانم ولی‌زاد می‌گوید، نهادهای حامی رسانه‌ها خواهان این اند که خبرنگاران از سوی طالبان بازداشت نشوند.

" اگر تخطی و شکایت که در قسمت رسانه‌ها صورت می‌گرد، باید از سوی کمیسیون شکایت رسانه‌ای بررسی شود، اما متاسفانه این کمیسیون به گونۀ نمادین فعالیت می‌کند و کارکرد ملسموس برای رسانه‌ها و خبرنگاران بررسی نشده است."

اما سخنگویان حکومت طالبان پیش از این در چندین مورد بازداشت خبرنگاران گفته اند که هیچ خبرنگاری را به دلیل فعالیت خبرنگاری‌اش بازداشت نکرده اند.

نهادهای حامی رسانه‌ها در داخل و خارج از کشور بارها از حکومت طالبان خواسته اند تا روند بازداشت و شکنجۀ خبرنگاران را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG