لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

دارندگان کیس‌های «پی۱ و پی۲» در اسلام آباد: آمریکا در انتقال ما اقدام کند


اعتراض شماری از افغان‌های که کیس های "پی1 و پی2" دارند در اسلام آباد پایتخت پاکستان
اعتراض شماری از افغان‌های که کیس های "پی1 و پی2" دارند در اسلام آباد پایتخت پاکستان

ده‌ها تن از افغان‌های که برای طی مراحل کیس‌های «پی۱ و پی۲» آمریکا در پاکستان بسر می‌برند، می‌گویند که انتظار بیش از حد آن‌ها را خسته کرده و حکومت آمریکا باید هرچه زودتر در انتقال‌شان به آن کشور اقدام کند.

آنان روز یکشنبه با راه اندازی نشست اعتراضیه در شهر اسلام‌آباد پاکستان از ایالات متحده آمریکا خواستند، تا آن‌ها را که در روزهای دشوار در کنار آمریکا در افغانستان ایستاده بودند، فراموش نکند.

محمد باقر احمدی یکی از برگزار کنندگان این نشست در مورد به رادیو آزادی چنین گفت: "هدف از گردهمایی امروز رساندن صدای ما به گوش ایالات متحده آمریکا و نهاد «یو اس آر‌ ای پی» می‌باشد، با گذشت یک‌ونیم سال هیچ‌گونه تغییر در وضعیت کیس‌های ما رونما نشده‌است و بی‌سرنوشت هستیم، ما طی گردهمایی اعتراضیه از ایالات متحده آمریکا خواهان باز شدن دفتر «آر اس سی» در پاکستان هستیم تا توسط آن دفتر کیس‌های ما پروسس شود."

برگزار کنندگان این گردهمایی همچنان می‌گویند که دارندگان کیس‌های نامبرده در پاکستان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که از آن جمله ختم شدن مدت ویزه اقامت‌شان است که بیشتر افغان‌ها بنا بر نداشتن مدرک قانونی در این کشور بازداشت شده‌اند.

در این حال شماری از شرکت کنندگان این نشست اعتراضیه نیز می‌گویند، در این مدت ۱۸ ماه کیس‌های‌شان هیچ‌گونه پروسس نشده و تا هنوز کسی از آن‌ها مصاحبه نگرفته است.

عبدالرؤف قاضی‌زاده یکی از شرکت کنندگان در مورد مشکلات‌شان چنین گفت: "مشکلات این‌جا بسیار زیاد است، ویزه‌های ما به آسانی تمدید نمی‌شود، برای تمدید آن به پول‌های گزاف نیاز است، «یو ان اچ سی آر» با ما همکاری نمی‌کند، با وجود انتظار زیاد تا حال کارت‌های راجستریشن برای ما داده نشده است، ما امیدواریم که کیس‌های ما هرچه زودتر پروسس شود."

اعتراض شماری از افغان‌های که کیس های "پی1 و پی2" دارند در اسلام آباد پایتخت پاکستان
اعتراض شماری از افغان‌های که کیس های "پی1 و پی2" دارند در اسلام آباد پایتخت پاکستان

ناهید سادات می‌گوید که یک سالش در پاکستان سپری شده‌است: "ما به یک امید پاکستان آمدیم و همه دار و نداری که داشتیم در افغانستان به فروش رساندیم، حالا به یک حالت فقر و تنگدستی دچار استیم، اولادهای ما بخاطر نداشتن ویزه از خانه بیرون شده نمی‌توانند که بازداشت نشوند، ما از کشور آمریکا می‌خواهیم که کیس‌های ما باید پروسس شود."

آنان همچنان از مشکلات اقتصادی‌شان در پاکستان نیز شکایت کرده و تأکید می‌کنند که برای حل این مشکل هرچه زودتر اقدام شود.

حکومت آمریکا برنامه ویژه مهاجرتی اولویت دوم (پی۲) را به تاریخ دوم ماه اگست سال ۲۰۲۱ پس از تصمیم خروجش از افغانستان برای کسانی‌که با نهادهای آمریکایی و یا تحت حمایت آمریکا کار کرده بودند، اعلام کرد.

از این‌رو هزاران افغان ‌که به نحوی به مأموریت دولت آمریکا در افغانستان همکاری کرده‌اند، خواهند توانست از طریق برنامه مهاجرتی یاد شده به‌عنوان پناهنده در این کشور اسکان یابند.

به گفته دارندگان کیس‌های «پی۱ و پی۲» در پاکستان، آنان ذریعه یک ایمیل رسمی از سوی نهاد «یو اس آر‌ ای پی» به کشور سوم فرا خوانده شده‌اند که به‌گفته آنان در ایمیل این نهاد به وضاحت گفته شده بود که طی مراحل کیس‌ها مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه را دربر خواهد گرفت.

دارندگان کیس‌های «پی۱ و پی۲» در پاکستان می‌گویند، دیگر راهی برگشت به افغانستان را ندارند و می‌ترسند، اگر به افغانستان برگردند از سوی طالبان، بازداشت، زندانی و حتی کشته خواهند شد، آن‌چه حکومت طالبان همواره رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG