لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

عفو بین‌الملل: برای جمع‌آوری شواهد و بررسی جنایات در افغانستان میکانیزم مستقل ایجاد شود


آرشیف، لت‌وکوب مردم و شماری از خبرنگاران از سوی طالبان مسلح حین یکی از تظاهرات در شهر کابل
آرشیف، لت‌وکوب مردم و شماری از خبرنگاران از سوی طالبان مسلح حین یکی از تظاهرات در شهر کابل

سازمان عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است تا یک میکانیزم مستقل برای جمع‌آوری شواهد و بررسی جنایات در افغانستان بر اساس قوانین بین‌المللی ایجاد کند.

این سازمان طالبان را به عدم آمادگی برای تحقیق و همکاری به شیوه‌ای بی‌طرفانه، مستقل و مؤثر در زمینۀ نقض حقوق بشر متهم کرده است.

طالبان از زمان حاکمیت‌شان حقوق زنان و دختران را به گونهٔ سیستماتیک نقض کرده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه «۱۲ حوت ۱۴۰۱» در یک اعلامیه نوشته است، طالبان از زمان حاکمیت‌شان حقوق زنان و دختران را به گونهٔ سیستماتیک نقض کرده‌اند و به نقل از ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان گفته که طالبان جنایات بشری را انجام دادند.

این سازمان همچنان گفته که طالبان در پنجشیر اعضای جبههٔ مقاومت ملی را خودسرانه دست‌گیر کرده و کشته اند و برعلاوه دیگر جنایات را نیز مرتکب شده‌اند.

آرشیف، حضور طالبان مسلح در یکی از جاده‌های پنجشیر
آرشیف، حضور طالبان مسلح در یکی از جاده‌های پنجشیر

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است، طالبان نه‌تنها در تمام این بخش‌ها بررسی نکردند، بلکه عاملان آن را نیز به عدالت تسلیم نکرده‌اند.

این سازمان به شلاق زدن مردم در محضر عام توسط طالبان، قصاص و عملی کردن حکم اعدام نیز اشاره کرده و می‌افزاید، برای تثبیت ماهیت و عامل چنین نقض حقوق بشری، نیاز است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به اساس قوانین بین‌المللی، یک میکانیزم مستقل را برای جمع‌آوری شواهد و بررسی جرایم در افغانستان ایجاد کند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، در آینده برای تأمین عدالت و عملی شدن آن به گونهٔ فوری، ایجاد این میکانیزم مهم است تا شواهد را جمع‌آوری، تحلیل و بررسی کند.

از طالبان در مورد این خواست سازمان عفو بین‌الملل پرسیدیم، اما سخنگوی‌شان پاسخ نداد، اما پیش از این چنین گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

طالبان به تعهدات‌شان با جامعهٔ جهانی مبنی بر ایجاد یک حکومت فراگیر عمل نکرده‌اند.
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

در همین حال، انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا در صحبت با یک رسانهٔ ازبیکستان طالبان را ملامت کرده که به تعهدات‌شان با جامعهٔ جهانی مبنی بر ایجاد یک حکومت فراگیر عمل نکرده‌اند.

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا حین حضور در یک کنفرانس خبری در قزاقستان
انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا حین حضور در یک کنفرانس خبری در قزاقستان

آقای بلینکن افزوده: "اگر طالبان انتظار دارد که با ایالات متحده و سایر کشورها روابط خوبی داشته باشد، آن‌ها می‌دانند که چه باید بکنند، از خواست‌های جهان آگاه هستند. من فکر می‌کنم ازبیکستان و همه کشورهای اسلامی همین نظر را دارند. اکنون مسئولیت این کشورها این است که نقش ویژه‌ای بازی کنند، چون ممکن است این برای طالبان نسبت به خواست‌های ما و سایر کشورها معنی‌دار و مهم باشد."

پیش از این نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیدبان حقوق بشر و بسیاری از کشورهای دیگر، طالبان را به نقض حقوق افغان‌ها به ویژه حقوق دختران و زنان در افغانستان متهم کرده بودند، اما طالبان این همه را رد کرده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG